Property:Description

From Dashboard samenwerking Wijchen

This is a property of type Text.

Showing 50 pages using this property.
B
De negentien gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen en de provincie Gelderland werken samen aan het regionale doelgroepenvervoer. Hiervoor is de Vervoersorganisatie Regio Arnhem Nijmegen opgericht. De vervoersorganisatie brengt de belangen van de deelnemers samen op het gebied van aanvullend vervoer. Samen werken we aan het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken vervoersysteem. Dit vervoer rijdt per 1 september 2016 onder de naam Avan. Het houdt rekening met de mogelijkheden van de reizigers en hun sociale netwerk. En het bedient ook het buitengebied en de kleine kernen, met optimale aansluiting op het reguliere openbaar vervoer.  +
Er wordt gestemd met gewone meerderheid, behalve als van te voren een aanvraag is gedaan om per absolute meerderheid te stemmen.  +
Raadsvergadering vaststelling zienswijze op concept begroting 2020 en gewijzigde begroting 2019 BVO DRAN.  +
De gemeenschappelijke regeling van de gemeente Wijchen en de gemeente Nijmegen voor de ontwikkeling en verkoop van bedrijventerrein Bijsterhuizen.  +
De gemeente die NIET de voorzitter levert heeft één stem extra.  +
Ontwerpbegroting wordt toegezonden door GR Bijsterhuizen. Jaarrekening wordt toegezonden door GR Bijsterhuizen.  +
Zienswijze op de ontwerpbegroting en jaarrekening voorleggen aan de raad.  +
Raad stelt een zienswijze op de ontwerpbegroting vast (uiterlijk 2 maanden na ontvangst ontwerpbegroting en jaarrekening).  +
D
Als woningcorporatie bouwt, verhuurt en beheert Talis zo'n 14.000 woningen in de regio Nijmegen en Wijchen. Talis zorgt voor passende, betaalbare en toekomstbestendige woningen in goed functionerende wijken, in combinatie met een goede zorg.  +
De vervoersorganisatie brengt de belangen van de deelnemers samen op het gebied van aanvullend vervoer. Samen werken we aan het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken vervoersysteem. Dit vervoer rijdt per 1 september 2016 onder de naam Avan. Het houdt rekening met de mogelijkheden van de reizigers en hun sociale netwerk. En het bedient ook het buitengebied en de kleine kernen, met optimale aansluiting op het reguliere openbaar vervoer. In de vervoersorganisatie sturen en beheersen de gemeenten samen de uitvoering en ondersteunende processen voor dit aanvullend openbaar vervoer.  +
E
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam, waarbij ca. 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren en brengt met dit doel partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. Taken: samenwerking, belangenbehartiging, subsidieadvies en burgeradvisering  +
De Euregioraad is beslissingsbevoegd als meer dan de helft van de stemgerechtigde vertegenwoordigers aanwezig is. De raad geldt als beslissingsbevoegd zo lang als de beslissingsonbevoegdheid niet is vastgesteld. Besluiten worden genomen met de enkelvoudige meerderheid van de stemmen van de verschenen leden van de Euregioraad. Onverminderd art. 8 lid 1 van het Verdrag behoeven statutenwijzigingen een tweederde meerderheid van het statutaire aantal vertegenwoordigers in de Euregioraad. In gevallen van mogelijke partijdigheid beslist de Euregioraad.  +
G
De Regio Arnhem Nijmegen is een regionale samenwerking tussen 18 gemeenten gericht op een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de regio Arnhem Nijmegen, in nationaal als internationaal perspectief. De Regio Arnhem Nijmegen is een platform van overleg en afstemming, gericht op de beleidsterreinen Duurzaamheid, Economie, Wonen en Mobiliteit. De 18 deelnemende gemeenten zijn: Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.  +
Besluiten kunnen alleen genomen worden als minimaal de helft van de leden plus één lid aanwezig is. Besluiten worden bij gewone meerderheid van stemmen genomen.  +
Carrousel verbonden partijen: presentaties door de ambtelijke accounthouders  +
zienswijze begroting en jaarrekening  +
Carrousel verbonden partijen: presentaties door de ambtelijke accounthouders  +
zienswijze begroting en jaarrekening  +
De opdracht van iedere GGD is: het bewaken, bevorderen en beschermen de gezondheid van inwoners uit de regio. De missie van GGD Gelderland-Zuid luidt als volgt: "Wij maken ons sterk voor een gezonde regio Gelderland-Zuid. Inwoners helpen wij om gezonde keuzes te maken en om klachten/ziektes te voorkomen. Zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig kunnen deelnemen aan de samenleving. Onze speciale aandacht gaat hierbij uit naar kwetsbare groepen."  +
Het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. De besluiten worden genomen op basis van gewogen stemrecht, waarbij elke gemeente voor iedere 20.000 inwoners of gedeelte daarvan één stem heeft. Indien de stemmen staken, geeft de stem van de voorzitter de doorslag.  +
Raadsbesluit over Zienswijze op de begroting 2023, begrotingswijziging 2022 en jaarrekening 2021  +
I
<h4>Delegatie</h4> Delegatie en overdracht van bestuursbevoegdheden en regelgevende bevoegdheden vindt plaats door delegatie als bedoeld in artikel 10:13 Algemene wet bestuursrecht (Awb). Voor delegatie is een wettelijke grondslag vereist (artikel 10:15 Awb). Voor delegatie aan de bestuursorganen van een gemeentelijk gemeenschappelijk openbaar lichaam vormt artikel 30 lid 1 Wgr die wettelijke grondslag. Bij delegatie wordt niet alleen de bevoegdheid overgedragen maar komt de verantwoordelijkheid ook volledig bij de organen van het gemeenschappelijk openbaar lichaam te liggen. De overgedragen bevoegdheid wordt door het bestuur van het gemeenschappelijk openbaar lichaam zelfstandig en uit eigen naam uitgeoefend. ====Mandaat==== Mandaat als bedoeld in artikel 10:1 Algemene wet bestuursrecht (Awb) is de bevoegdheid om in naam van een ander te handelen en besluiten te nemen, maar zonder de daarbij horende verantwoordelijkheid. Bij mandateren worden geen bevoegdheden overgedragen. De mandaatgever blijft zelf bevoegd. Delegeren daarentegen betekent wel het overdragen van bevoegdheden, inclusief de verantwoordelijkheid. Een mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid zelf te hanteren.  +
Wat is gerealiseerd als de samenwerking succesvol is? Waar is het werkelijk om te doen? Wat zie je dan? Wat heb je dan? Wat merkt de samenleving daarvan? Geef de beoogde resultaten weer aan de hand van drie invalshoeken: * '''Inhoud:''' Wat zijn de beoogde inhoudelijke resultaten? Bij voorkeur in termen van maatschappelijke effecten. Wat merken de inwoners er van? * '''Proces:''' Wat zijn belangrijke mijlpalen in het proces? * '''Samenwerking''': Wat wil je realiseren in de samenwerking? ====Samenvatting voor het kernbeeld==== Vat de kern van de beoogde resultaten samen. Op een manier die begrijpelijk is voor bewoners, raadsleden en collegeleden. Deze samenvatting wordt zichtbaar in het kernbeeld.  +
Beschrijf de schaal waarop de samenwerking zich voltrekt. Kies één of meerdere mogelijkheden. Een combinatie is mogelijk! Bijvoorbeeld regionale en internationale samenwerking in een Euregio.  +
Vat de kern van de feitelijke kosten en baten samen - op een manier die begrijpelijk is voor bewoners, raadsleden en collegeleden. Deze samenvatting wordt zichtbaar in het kernbeeld.  +
Formuleer de beoogde resultaten heel concreet en evalueerbaar. Zo wordt helder wanneer de samenwerking succesvol is! Gebruik zinvolle '''combinaties van beeld, verhaal en getal'''. <br /> '''Raak de kern:''' bied zicht op een zingevend resultaat en formuleer bondig. Een evalueerbare formulering raakt werkelijk de kern van de zaak en gaat niet over bijzaken en ‘randverschijnselen’<br /> '''Formuleer het resultaat zo specifiek mogelijk:''' het beoogde resultaat is concreet, eenduidig te interpreteren en helder afgebakend.<br /> '''Maak het meetbaar:''' de maatstaf voor het resultaat is duidelijk. Voorkom een selectieve blik. Kijk niet alleen naar zaken die je kunt meten of waarover je al gegevens hebt.<br /> '''Neem een tijdsbepaling op:''' het is duidelijk wanneer het beoogde resultaat is bereikt.  +
Geef aan waarover de samenwerking gaat: wat zijn de onderwerpen waarop de subsidiepartner zich richt. Kruis een of meer onderwerpen aan!  +
Welke formele invloed heeft de gemeente in de samenwerking – indien van toepassing?  +
Bij een netwerk of platform gaat het vooral om ontmoeting, kennisdeling en informatie-uitwisseling. Denk aan het uitwisselen van ideeën, zicht krijgen op actuele ontwikkelingen, elkaar (beter) leren kennen, verkennen van kansen en mogelijkheden.  +
'''Eenmalige subsidie''': een subsidie die de aanvrager ontvangt voor incidentele en/of onvoorziene activiteiten. Die activiteiten moeten starten binnen twaalf maanden na de aanvraag. Aan deze subsidie kan de aanvrager geen rechten ontlenen voor de daarop volgende jaren. Per boekjaar verstrekte subsidie: een subsidie met een '''structureel''' karakter. Dat betekent dat deze subsidie geldt voor activiteiten in een kalenderjaar of een bepaald aantal kalenderjaren.  +
Wat is de aard van de samenwerking? Kies één of meerdere mogelijkheden.  +
[[File:Prestatieladder.png|600px|link=|right]] Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat! Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente. [[File:Voorbeeld inhoudelijke prestaties Prestatieladder.png|600px|link=|right]] <h4>Inhoudelijke resultaten</h4> De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving? * Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen. * Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen. <h4>Prestaties in het beleidsproces</h4> Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten? 

Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten. <h4>Samenwerkingsprestaties</h4> Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt. <h4>Tips</h4> # Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’? # De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?). # Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.  
Is er sprake van een "verbonden partij"? Dat is een 'privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie' waarin de gemeente een 'bestuurlijk en financieel belang' heeft (volgens het Besluit Begroting en Verantwoording). Let op het gaat hier om de 'juridische definitie' van bestuurlijk en financieel belang. Feitelijk kan er wel sprake zijn dat een verband bestuurlijk of financieel belangrijk is - zie hiervoor ook het vorige punt "Belangrijkheid" (punt 3).  +
Denk bijvoorbeeld aan: * Eén stem per deelnemer – ‘one man, one vote’ (gelijkheidsbeginsel). * Aantal stemmen naar bijvoorbeeld het aantal inwoners of de omvang van de financiële bijdrage (proportionaliteitsbeginsel, gewogen stem). * Stemmen op basis van consensus (consensusbeginsel). * Een combinatie van bovenstaande. * Of iets anders....  +
Heeft de gemeente bestuurlijk belang? Dit betekent “zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht.”  +
Duid hier waarom de subsidiepartner belangrijk is. Geef ook aan voor wie de subsidiepartner binnen het gemeentebestuur belangrijk is.  +
Projectsubsidies moeten buiten beschouwing worden gelaten.  +
Heeft de gemeente bevoegdheden of taken gedelegeerd of gemandateerd aan de samenwerking? Om welke taken of bevoegdheden gaat het dan?  +
Inventariseer mogelijke kansen die de samenwerking voor de gemeente biedt – en die de gemeente kan verzilveren.  +
Benoem de belangrijkste motieven. Deze worden in het kernbeeld opgenomen.  +
Is sprake van aanvullende afspraken, werkvormen of instrumenten voor governance van de samenwerking? Welke?  +
Is er sprake van inkoop via een subsidietender?  +
<p>Bij dit onderdeel kunnen per jaar gegevens ingevuld worden. In het totaaloverzicht zal altijd het laatste jaar getoond worden. Klik op een jaartal om de gegevens bij een bepaald jaar te bekijken.</p>  +
Duid hier waarom de samenwerking belangrijk is. Geef ook aan voor wie de samenwerking binnen het gemeentebestuur belangrijk is.  +
Bij het delen van hulpbronnen gaat het om samenwerking tussen partijen waarbij zij met behoud van een zelfstandige (politiek-bestuurlijke) organisatie hulpbronnen delen of organiseren. Deze hulpbronnen kunnen facilitaire zaken zijn en betrekking hebben op de zogenaamde PIOFACH taken (Personeel, Informatie, Organisatie, Financiën, Automatisering, Communicatie en Huisvesting). De hulpbronnen kunnen ook gaan om de deskundigheid en de inzet van beleidsmedewerkers. Delen van hulpbronnen vindt bijvoorbeeld ook plaats bij een regionaal informatie- of expertisecentrum (RIEC), of het veiligheidshuis. Ook het delen van hulpmiddelen als een brandweerkazerne en materiaal is een vorm van delen van hulpbronnen. Het kan een beperkte vorm van samenwerking zijn, bijvoorbeeld een gezamenlijke salarisadministratie. Maar ook een vergaande vorm van samenwerking, bijvoorbeeld één gezamenlijke ambtelijke organisatie voor meerdere gemeentebesturen. Bij het ‘delen van beleidsmedewerkers’ kan het bijvoorbeeld gaan om het gezamenlijk doorgronden van nieuwe wet- en regelgeving of het formuleren van beleidsalternatieven.  +
Zijn er functionarissen die de gemeente vertegenwoordigen in de bestuursorganen van de samenwerking? Zo ja, wie en in welk orgaan?  +
Heeft de gemeente financieel belang? Dat wil zeggen “een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.”  +
* Mogelijkheid om actuele documenten toe te voegen * Mogelijkheid te linken/ verwijzen naar documenten, bijvoorbeeld via een weblink * Denk aan: begroting, jaarverslag, tekst gemeenschappelijke regeling, statuten   +