Difference between revisions of "Sw-0334642794"
(3 intermediate revisions by 2 users not shown) | |||
Line 8: | Line 8: | ||
|Name=Instituut Bijzonder Onderzoek | |Name=Instituut Bijzonder Onderzoek | ||
|Afkorting=IBO | |Afkorting=IBO | ||
− | |Beschrijving=Het IBO, opgericht per 1 januari 1996, is een samenwerkingsverband (gemeenschappelijke regeling) tussen de gemeenten Beuningen, Berg en Dal, Heumen en Wijchen. Per 1 januari 2017 is de gemeente Druten tot de GR IBO toegetreden. Deze gemeenten werken met elkaar samen om fraude met uitkeringen (w.o. bijstand ) en zorggelden (WMO en Jeugd) te bestrijden. Het IBO waarvan de gemeente Wijchen de centrumgemeente is, is gehuisvest in het gemeentekantoor van Wijchen. | + | |Categorie=Regionale samenwerking |
+ | |Beschrijving=Het IBO, opgericht per 1 januari 1996, is een samenwerkingsverband (gemeenschappelijke regeling) tussen de gemeenten Beuningen, Berg en Dal, Druten, Heumen en Wijchen. Per 1 januari 2017 is de gemeente Druten tot de GR IBO toegetreden. Deze gemeenten werken met elkaar samen om fraude met uitkeringen (w.o. bijstand ) en zorggelden (WMO en Jeugd) te bestrijden. Het IBO waarvan de gemeente Wijchen de centrumgemeente is, is gehuisvest in het gemeentekantoor van Wijchen. | ||
De belangrijkste werkzaamheden van het IBO bestaan uit opsporing van strafbare feiten, strafrechtelijk onderzoek en juridische afwikkeling van fraude voor de gemeenten. | De belangrijkste werkzaamheden van het IBO bestaan uit opsporing van strafbare feiten, strafrechtelijk onderzoek en juridische afwikkeling van fraude voor de gemeenten. | ||
|Logo=IBO logo.png | |Logo=IBO logo.png | ||
− | |Onderwerp=Sociale Zaken; Zorg en welzijn | + | |Onderwerp=Openbare orde, veiligheid, hulpverlening (politie, brandweer, ambulance); Sociale Zaken; Zorg en welzijn |
+ | |Andere onderwerpen=Tegengaan ondermijning | ||
|Programmas=Programma Werken enOndernemen;Programma Ondersteuning en Zorg | |Programmas=Programma Werken enOndernemen;Programma Ondersteuning en Zorg | ||
+ | |Waarom belangrijk=Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.;; Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid. | ||
+ | |Belangrijkheid=Raad: politiek belangrijk;; College: bestuurlijk belangrijk;; Ambtelijke organisatie | ||
|Verbonden bestuurlijk=ja | |Verbonden bestuurlijk=ja | ||
|Verbonden financieel=ja | |Verbonden financieel=ja | ||
− | |Schaalvansamenwerking=Regionaal | + | |Schaalvansamenwerking=Lokaal; Regionaal; Landelijk; Internationaal (inclusief grensoverschrijdende samenwerking) |
− | |Gemeenten=Berg en Dal | + | |Gemeenten=Gemeente Wijchen |
+ | |Andere gemeenten=Beuningen; Berg en Dal; Druten; Heumen | ||
+ | |Overige organisaties=Landelijk Contact Sociaal Rechercheurs; Divosa; VNG; Inspectie SZW; UWV; Belastingdienst; Politie; Andere opsporingseenheden | ||
|Aard beleidsafstemming=Beleidsafstemming | |Aard beleidsafstemming=Beleidsafstemming | ||
+ | |Aard beleidsuitvoering=Gezamenlijke beleidsuitvoering | ||
|Aard netwerk=Netwerk of platform | |Aard netwerk=Netwerk of platform | ||
|Delay publication=No | |Delay publication=No | ||
}} | }} |
Latest revision as of 10:31, 26 April 2018
Instituut Bijzonder Onderzoek (IBO)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht
- Raad: politiek belangrijk, College: bestuurlijk belangrijk, Ambtelijke organisatie
- Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave., Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
Belangrijkste motieven:
Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Efficiënter werken, Organisatorische voordelen
De samenwerking levert ieder jaar weer de nodige resultaten op. Jaarlijks worden door de deelnemende gemeenten ca. 50-60 zaken verzoeken tot onderzoek naar mogelijke misbruik en oneigenlijk gebruik in de bijstand ingediend. Die resultaten ervan leiden tot het beëindigen van uitkeringen, terugvorderingen en besparingen op de bijstandsuitgaven. In 2018 hebben de eerste onderzoeken naar misbruik en oneigenlijk gebruik in de WMO en de Jeugdwet plaatsgevonden. Met de aanpak van deze onderzoeken heeft het IBO ervaring opgedaan om de processen om (veelal in samenwerking met andere opsporingseenheden) verder uit te lijnen.
College
6602 DE Wijchen
6600HA Wijchen
Het IBO, opgericht per 1 januari 1996, is een samenwerkingsverband (gemeenschappelijke regeling) tussen de gemeenten Beuningen, Berg en Dal, Druten, Heumen en Wijchen. Per 1 januari 2017 is de gemeente Druten tot de GR IBO toegetreden. Deze gemeenten werken met elkaar samen om fraude met uitkeringen (w.o. bijstand ) en zorggelden (WMO en Jeugd) te bestrijden. Het IBO waarvan de gemeente Wijchen de centrumgemeente is, is gehuisvest in het gemeentekantoor van Wijchen. De belangrijkste werkzaamheden van het IBO bestaan uit opsporing van strafbare feiten, strafrechtelijk onderzoek en juridische afwikkeling van fraude voor de gemeenten.
( downloaden)
- Openbare orde, veiligheid, hulpverlening (politie, brandweer, ambulance)
- Sociale Zaken
- Zorg en welzijn
- Tegengaan ondermijning
(1) Waarom is het belangrijk?
- Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.
- Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
(2) Voor wie is het vooral belangrijk?
- Raad: politiek belangrijk
- College: bestuurlijk belangrijk
- Ambtelijke organisatie
“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.
Lokaal, Regionaal, Landelijk, Internationaal (inclusief grensoverschrijdende samenwerking)
Motieven (eigen formulering)
Het is van belang om de sociale zekerheid, de WMO en de jeugdzorg in stand te houden. Daarvoor is draagvlak in de samenleving nodig. De rijksoverheid financiert de sociale voorzieningen. Deze middelen maken voor een groot deel uit van de gemeentebegroting (40-50%). De bedragen die daarmee gemoeid zijn, zijn voor de mensen die daar recht op hebben. Misbruik van deze sociale voorzieningen mag het draagvlak niet onder druk zetten.; Gemeenten hebben – gezien de omvang van de middelen - een groot (financieel) belang bij het beheersen van het bijstandsvolume, de kosten die hierop betrekking hebben en de kosten van WMO en jeugdzorg. Het voorkomen en opsporen van fraude draagt ook bij aan het beheersen van de kosten. Fraude met sociale voorzieningen mag nooit lonen.
Aan motief beantwoord?
De samenwerking levert ieder jaar weer de nodige resultaten op. Jaarlijks worden door de deelnemende gemeenten ca. 50-60 zaken verzoeken tot onderzoek naar mogelijke misbruik en oneigenlijk gebruik in de bijstand ingediend. Die resultaten ervan leiden tot het beëindigen van uitkeringen, terugvorderingen en besparingen op de bijstandsuitgaven. In 2018 hebben de eerste onderzoeken naar misbruik en oneigenlijk gebruik in de WMO en de Jeugdwet plaatsgevonden. Met de aanpak van deze onderzoeken heeft het IBO ervaring opgedaan om de processen om (veelal in samenwerking met andere opsporingseenheden) verder uit te lijnen.
Inhoud
Het gewenste doel is misbruik en oneigenlijke gebruik (fouten en frauderen) van overheidsgeld terug te dringen en zoveel mogelijk tegen te gaan.
Proces
De deelnemende gemeenten verstrekken het IBO fomeel een opdracht tot het instellen van een bijzonder onderzoek (oporing en onderzoek).
Samenwerking
Het IBO richt zich op handhavingstaken ( op opdrachtbasis) binnen het sociaal domein voor de vijf deelnemende gemeenten. De samenwerking is geënt op voldoende schaalgrootte om daarmee de gewenste expertise bij opsporing en onderoek in huis te hebben.
Kern (maximaal 500 tekens)
In 2019 onderzoekt het IBO of de formatie voor handhaving in het gehele sociale domein toereikend is. Met de sociaal wijkteams in Wijchen is ervaring uitgewisseld in het vroegtijdig herkennen en signaleren van mogelijke misstanden en fraude in de zorg.
Een getal dat de kern raakt
Zie daarvoor het jaarverslag in de bibliotheek.
De kosten van de GR IBO worden door de 5 deelnemende gemeenten via vaste verdeelsleutels betaald.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2019) | |||||||
Financiële middelen | Begroot 2019 | Feitelijk 2019 | Begroot 2020 | ||||
Inbreng Wijchen | € 107207 | € … | € 109136 | ||||
TOTAAL | € 107.207 | … | € 109.136 | ||||
Voorgaand jaar (2018) | |||||||
Financiële middelen | Begroot 2018 | Feitelijk 2018 | Begroot 2019 | ||||
Inbreng Wijchen | € 100.369 | € ... | € 107.207 | ||||
TOTAAL | € 100.369 | … | € 107.207 | ||||
Twee jaar terug (2017) | |||||||
Financiële middelen | Begroot 2017 | Feitelijk 2017 | Begroot 2018 | ||||
Inbreng Wijchen | € 91.592 | € 126.513 | € 100.369 | ||||
TOTAAL | € 91.592 | € 126.513 | € 100.369
| ||||
Baten | |||||||
Lopend jaar (2019) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroot 2019 | Feitelijk 2019 | Begroot 2020 | ||||
Inbreng deelnemende gemeenten | € 328469 | € … | € 334381 | ||||
TOTAAL | € 328.469 | … | € 334.381 | ||||
Voorgaand jaar (2018) | |||||||
Categorie opbrengsten | Begroot 2018 | Feitelijk 2018 | Begroot 2019 | ||||
Inbreng deelnemende gemeenten | € 323.056 | € 337.218 | € 328.336 | ||||
TOTAAL | € 323.056 | € 337.218 | € 328.336 | ||||
Twee jaar terug (2017) | |||||||
Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel
| |||||||
Vreemd vermogen | |||||||
Lopend jaar (2019) | |||||||
Categorie | Begroot 2019 | Feitelijk 2019 | Begroot 2020 | ||||
Geen vreemd vermogen | € … | € … | € … | ||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2018) | |||||||
Categorie | Begroot 2018 | Feitelijk 2018 | Begroot 2019 | ||||
Geen vreemd vermogen | € ... | € ... | € ... | ||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Twee jaar terug (2017) | |||||||
Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel | |||||||
Eigen vermogen | |||||||
Lopend jaar (2019) | |||||||
Categorie | Begroot 2019 | Feitelijk 2019 | Begroot 2020 | ||||
Geen | € … | € … | € … | ||||
€ … | € … | € … | |||||
€ … | € … | € … | |||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2018) | |||||||
Categorie | Begroot 2018 | Feitelijk 2018 | Begroot 2019 | ||||
Geen | € ... | € ... | € ... | ||||
TOTAAL | … | … | … | ||||
Twee jaar terug (2017) | |||||||
Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel |
Inhoud
Bewoners worden gconfronteerd met de sociale recherche bij misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden.
Proces
Het realiseren van een succesvol onderzoek; Het realiseren van conservatoir beslag op bezittingen en vermogen (ook in het buitenland); Samenwerking met andere opsporingseenheden om ondermijning aan te pakken.
Samenwerking
Zie onderdeel proces. Op de genoemde terreinen is zijn veel successen behaald in onderzoek en opsporing (plus de sancties in het bestuursrechtelijk of strafrechtelijk traject).
Kern
Het IBO is succesvol in opsporing en onderzoek. Samenwerken met andere recherche-eenheden, politie, het OM, de deelnemende gemeenten en andere instanties is van groot belang om de gewenste resultaten te behalen.
- Toelichting
- Verdeelsleutel
Bijdrage deelnemende gemeenten: De totale kosten worden over de deelnemende gemeenten verdeeld, waarbij 50% van de totale lasten versleuteld wordt op basis van het inwoneraantal en 50% van de totale lasten op basis van het aantal afgedane opdrachten.
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
financieel | 10% (zeer onwaarschijnlijk) | Laag | ... | Niet afgedekt / Geen maatregelen | |
maatschappelijk | 50% (mogelijk) | Middel | ... | Gedeeltelijk afgedekt | |
Organisatorisch | 50% (mogelijk) | Middel | ... | Gedeeltelijk afgedekt |
.
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
Wijchen heeft als taak om voor de andere deelnemende gemeenten de uitkeringsgerechtigden te controleren op fraude, misbruik enz.
Orgaan | Burgemeester | Wethouders | Raadsleden | Ambtelijk
|
---|---|---|---|---|
Bestuurscommissie | N. Derks (voorzitter) | L.C.M. de Koning (secretaris.) |
De centrumgemeente Wijchen voert de taken op het terrein van personeel, huisvesting, organisatie, informatisering en administratie uit. De commissie van Advies brengt advies uit over beleidsstukken, de begroting en de jaarrekening. De wethouder van de centrumgemeente is voorzitter van Commissie van Advies. De dagelijkse leiding van de GR IBO en de rol van secretaris is ondergebracht bij een medewerker van de centrumgemeente Wijchen.
Toezichtarrangement: BASIS-
De gemeente Wijchen is centrumgemeente in deze centrumgemeenteconstructie. Wijchen draagt daarmee zorg voor de uitvoering van de controle op fraude bij uitkeringsgerechtigden en de andere taken van het IBO. De overige gemeentes hoeven deze taken dan niet zelf meer uit te voeren. Wijchen huisvest ook het IBO.
De regeling voor het IBO wordt per 5 jaar vastgesteld door de deelnemende colleges.
Doordat de regeling voor het IBO per 5 jaar wordt vastgesteld, kan ook slechts eens per vijf jaar uitreding of toetreding plaatsvinden. Mocht besloten worden het IBO op te heffen, dan moet de vijfjarenperiode afgemaakt worden voor het IBO daadwerkelijk wordt opgeheven.
College
Besluitvorming omtrent de beleidsmatige aanpak (inclusief de organisatorische invulling ervan) van misbruik en oneigenlijk gebruik binnen de WMO en de Jeugdzorg.
<ul><li>Property "Openbaar belang" (as page type) with input value "Motieven voor samenwerking: Het is van belang om de sociale zekerheid, de WMO en de jeugdzorg in stand te houden. Daarvoor is draagvlak in de samenleving nodig. De rijksoverheid financiert de sociale voorzieningen. Deze middelen maken voor een groot deel uit van de gemeentebegroting (40-50%). De bedragen die daarmee gemoeid zijn, zijn voor de mensen die daar recht op hebben. Misbruik van deze sociale voorzieningen mag het draagvlak niet onder druk zetten.; Gemeenten hebben – gezien de omvang van de middelen - een groot (financieel) belang bij het beheersen van het bijstandsvolume, de kosten die hierop betrekking hebben en de kosten van WMO en jeugdzorg. Het voorkomen en opsporen van fraude draagt ook bij aan het beheersen van de kosten. Fraude met sociale voorzieningen mag nooit lonen..De belangrijkste motieven zijn: Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Efficiënter werken, Organisatorische voordelenStrategische kansen:" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li> <!--br--><li>Property "Bestuurlijk belang" (as page type) with input value "Vertegenwoordiging in bestuursorganen: Bestuurscommissie - Wethouders: N. Derks (voorzitter) - Ambtelijk: L.C.M. de Koning (secretaris.). Zeggenschap: Bestuurscommissie (aantal stemmen voor de gemeente: 1 - van totaal aantal: 5 - Betreft Commissie van Advies: per gemeente is een wethouder lid in de Commissie van Advies. De Commissie van Advies brengt advies uit aan het college van burgemeester en wethouders van de centrumgemeente (Wijchen) die de besluiten neemt.)." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li></ul>