Difference between revisions of "Sw-1365329984"
Line 22: | Line 22: | ||
|Maatschappelijke organisaties=UWV; ROC; HAN; Radboud universiteit; werkgevers en werknemers organisaties | |Maatschappelijke organisaties=UWV; ROC; HAN; Radboud universiteit; werkgevers en werknemers organisaties | ||
|Overige organisaties=Kandidatenraad | |Overige organisaties=Kandidatenraad | ||
+ | |Aard beleidsafstemming=Beleidsafstemming | ||
+ | |Aard beleidsuitvoering=Gezamenlijke beleidsuitvoering | ||
+ | |Aard hulpbronnen=Delen hulpbronnen | ||
+ | |Aard netwerk=Netwerk of platform | ||
+ | |Aard anders=(Strategisch) beleidsvaststelling is een bevoegdheid van de afzonderlijke gemeenteraden. | ||
|Delay publication=No | |Delay publication=No | ||
}} | }} |
Revision as of 12:03, 30 August 2017
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht
- Arbeidsmarkt, Bestuur en publieke dienstverlening, Economie, Financiën, Integratie, inburgering en vluchtelingen, Participatie en werkgelegenheid, Sociale Zaken
- Mensen met een beperking, Afbouw Wsw, uitstroom bijstand, arbeidsmatige dagbesteding, beschut werk, wettelijke loonkostensubsidie
- Raad: politiek zeer belangrijk, College: bestuurlijk belangrijk, Ambtelijke organisatie
- Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave., Samenwerking biedt grote kansen., Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid., Samenwerking brengt grote risico’s met zich mee.
Belangrijkste motieven:
Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Efficiënter werken, Organisatorische voordelen, Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
WerkBedrijf opereert op dat gedeelte van arbeidsmarkt waar een mismatch is tussen vraag en aanbod. Dit verschijnsel dat werkzoekenden in de bijstand niet passen op de vacatures, is zowel regionaal als landelijk te zien. De mismatch wordt versterkt door de voortschrijdende techniek, de flexibilisering van de arbeid en de upgrading van functies. Aan de andere kant wordt de groep mensen in de bijstand steeds moeilijker bemiddelbaar; arbeidsgehandicapten en statushouders stroomden de afgelopen jaren de bijstand in. De algemene (regionale) uitdaging de komende periode is om ook de groepen met een kwetsbare positie te laten profiteren van de economische groei en hen kansen te bieden op de arbeidsmarkt.
Bij haar oprichting heeft de MGR de taak gekregen om niet alleen een uitvoeringsorganisatie te zijn, maar ook een platform voor regionale afstemming en overleg. Dit betekent onder meer dat gesprekken worden gefaciliteerd tussen bestuurders over strategische thema’s en raadsbijeenkomsten worden georganiseerd.
IRvN ontwikkelt, beheert en exploiteert een bedrijfszekere en veilige ICT-infrastructuur voor de informatievoorziening van gemeenten tegen een afgesproken prijs en kosten. En daar waar gewenst inrichting en beheer van (gemeenschappelijke) informatiesystemen. De uitdaging van iRvN is om de deelnemende gemeenten te helpen om hun informatievoorziening “dichtbij te kunnen blijven organiseren”, zodat ze kunnen blijven ontwikkelen op weg naar een efficiëntere en digitale overheid.
- inleg van de rijksmiddelen participatiebudget; - inleg van de rijksmiddelen van de sociale werkvoorziening - inleg van gemeentelijke middelen voor aanvulling op de sociale werkvoorziening
- inleg van gemeentelijke middelen voor bestuurskosten en vastgoedMKB, Bedrijventerreinen, Inclusief Ondernemers Netwerk, Industriële kring Nijmegen, UWV, ROC, HAN, Radboud universiteit, Werkgevers en werknemers organisaties, Kandidatenraad, Gem. Berg en Dal, Gem. Beuningen, Gem. Druten, Gem. Heumen, Gem. Mook en Middelaar, Gem. Nijmegen, Gem. West Maas en Waal
Raad
College
6534AD Nijmegen
6503 AD Nijmegen
Regionale samenwerking op de terreinen ondersteuning dienstverlening aan werkgevers (klanten) ten behoeve van ondersteuning werkzoekenden (kandidaten) naar werk.
- Arbeidsmarkt
- Bestuur en publieke dienstverlening
- Economie
- Financiën
- Integratie, inburgering en vluchtelingen
- Participatie en werkgelegenheid
- Sociale Zaken
- Mensen met een beperking
- Afbouw Wsw
- Programma 3: Werk en ondernemen
(1) Waarom is het belangrijk?
- Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.
- Samenwerking biedt grote kansen.
- Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
(2) Voor wie is het vooral belangrijk?
- Raad: politiek zeer belangrijk
- College: bestuurlijk belangrijk
- Ambtelijke organisatie
“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.
Lokaal, Regionaal
⧼Motief ambitieniveau⧽
- Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
⧼Motief efficientie⧽
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
- Voorkomen van dubbel werk
⧼Motief organisatorisch⧽
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
- Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
⧼Motief hindervoorkoming⧽
- Voorkomen dat partijen elkaar opzadelen met negatieve bijeffecten
⧼Motief maatschappelijk⧽
- Vergroten van het probleemoplossend vermogen van de samenleving
⧼Motief uitbesteding⧽
- Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent
Motieven (eigen formulering)
Zoveel mogelijk uniform optreden naar werkgevers; Matchingsmogelijkheden voor werkzoekenden en werkgevers zijn beter
Aan motief beantwoord?
WerkBedrijf opereert op dat gedeelte van arbeidsmarkt waar een mismatch is tussen vraag en aanbod. Dit verschijnsel dat werkzoekenden in de bijstand niet passen op de vacatures, is zowel regionaal als landelijk te zien. De mismatch wordt versterkt door de voortschrijdende techniek, de flexibilisering van de arbeid en de upgrading van functies. Aan de andere kant wordt de groep mensen in de bijstand steeds moeilijker bemiddelbaar; arbeidsgehandicapten en statushouders stroomden de afgelopen jaren de bijstand in. De algemene (regionale) uitdaging de komende periode is om ook de groepen met een kwetsbare positie te laten profiteren van de economische groei en hen kansen te bieden op de arbeidsmarkt.
Bij haar oprichting heeft de MGR de taak gekregen om niet alleen een uitvoeringsorganisatie te zijn, maar ook een platform voor regionale afstemming en overleg. Dit betekent onder meer dat gesprekken worden gefaciliteerd tussen bestuurders over strategische thema’s en raadsbijeenkomsten worden georganiseerd.
IRvN ontwikkelt, beheert en exploiteert een bedrijfszekere en veilige ICT-infrastructuur voor de informatievoorziening van gemeenten tegen een afgesproken prijs en kosten. En daar waar gewenst inrichting en beheer van (gemeenschappelijke) informatiesystemen. De uitdaging van iRvN is om de deelnemende gemeenten te helpen om hun informatievoorziening “dichtbij te kunnen blijven organiseren”, zodat ze kunnen blijven ontwikkelen op weg naar een efficiëntere en digitale overheid.
Kern (maximaal 500 tekens)
Het realiseren van een inclusieve arbeidsmarkt.
Realiseren van een bedrijfszekere en veilige ICT infrastructuur en een efficiëntere digitale overheid.
Platform voor samenwerking, afstemming en overleg.
Een getal dat de kern raakt
Zie vraag 16: zijn de prestatiedoelen gehaald? Dat is de mate waarin bepalen of de MGR succesvol is geweest.
De MGR bestaat uit de onderdelen WerkBedrijf, ICT en de platformfunctie. De financiéle inbreng van de deelnemende gemeensten bestaat uit: - inleg van de rijksmiddelen participatiebudget; - inleg van de rijksmiddelen van de sociale werkvoorziening - inleg van gemeentelijke middelen voor aanvulling op de sociale werkvoorziening - inleg van gemeentelijke middelen voor bestuurskosten en vastgoed
Zie onderdeel begroting
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2020) | |||||||
Financiële middelen | Begroot 2020 | Feitelijk 2020 | Begroot 2021 | ||||
Partipatiebudget | € 957000 | € 933000 | € 1163000 | ||||
Wettelijke loonkostensubsidie | € 232000 | € … | € 327000 | ||||
Sociale werkvoorziening (rijkssubsidie) | € 5057000 | € … | € 4816000 | ||||
ICT (IRvN) | € 992000 | € … | € 1068000 | ||||
Vastgoed | € 28000 | € … | € 22000 | ||||
Bestuursondersteuning | € 13000 | € … | € 13000 | ||||
Arbeidsmatige dagbesteding/ op weg naar werk | € 251000 | € 232000 | € 267000 | ||||
TOTAAL | € 7.530.000 | € 1.165.000 | € 7.676.000 | ||||
Voorgaand jaar (2019) | |||||||
Financiële middelen | Begroot 2019 | Feitelijk 2019 | Begroot 2020 | ||||
Arbeidsmatige dagbesteding | € 251.000 | € ... | € 251.000 | ||||
Bestuursondersteuning | € 13.000 | € ... | € 13.000 | ||||
ICT (IRvN) | € 992.000 | € ... | € 1.068.000 | ||||
Partipatiebudget | € 957.000 | € ... | € 992.000 | ||||
Sociale werkvoorziening (rijkssubsidie) | € 5.057.000 | € ... | € 4.816.000 | ||||
Vastgoed | € 28.000 | € ... | € 22.000 | ||||
Wettelijke loonkostensubsidie | € 232.000 | € ... | € 327.000 | ||||
TOTAAL | € 7.530.000 | … | € 7.489.000 | ||||
Twee jaar terug (2018) | |||||||
Financiële middelen | Begroot 2018 | Feitelijk 2018 | Begroot 2019 | ||||
Arbeidsmatige dagbesteding | € 251.000 | € ... | € 251.000 | ||||
Bestuursondersteuning | € 13.000 | € ... | € 13.000 | ||||
ICT (IRvN) | € 890.000 | € ... | € 992.000 | ||||
Nieuw beschut werk | € 46.000 | € ... | € 120.000 | ||||
Partipatiebudget | € 909.000 | € ... | € 957.000 | ||||
Sociale werkvoorziening (aanvullende bijdrage Wijchen) | € 599.000 | € ... | € 815.000 | ||||
Sociale werkvoorziening (rijkssubsidie) | € 4.571.000 | € ... | € 4.242.000 | ||||
Vastgoed | € 34.000 | € ... | € 28.000 | ||||
Wettelijke loonkostensubsidie | € 91.000 | € ... | € 112.000 | ||||
TOTAAL | € 7.404.000 | … | € 7.530.000
|
Inhoud
De ambities en opgaven voor 2019: 'WerkBedrijf' - Ondernemers verder binden en stimuleren: adviesrol verstevigen, ontwikkelen keurmerk voor inclusief ondernemen, - Verdiepen en intensiveren samenwerking in de keten van arbeid in de regio en zo meer inwoners naar werk of zinvolle dagbesteding leiden. Dit is de keten van zorginstellingen, afdelingen inkomen, vrijwilligerswerk tot en met regulier betaald werk. - Blijven inzetten op kansberoepen en kanssectoren met scholing en subsidies om mismatch terug te dringen en ook de groep met kwetsbare positie kansen te bieden - Werkzoekenden met arbeidsbeperking beter in beeld krijgen en aan het werk - Verder terugdringen doorstroom van WW naar bijstand in samenwerking met UWV - De beweging “van binnen naar buiten” in de SW intensiveren - SW-medewerkers aan het werk houden terwijl functies complexer worden De prestatiedoelstellingen zijn: - we leiden jaarlijks 1.100 mensen met een bijstandsuitkering naar werk. Met als resultaat dat zij geen uitkering meer nodig hebben. Hierbij komt nog de extra uitstroom als resultaat van de gerichte aanpak op de kansberoepen. - we leiden jaarlijks 900 mensen met een bijstandsuitkering naar parttime werk - Hiervan zijn 150 mensen met een arbeidsbeperking - Hiervan zijn 450 jongeren (jonger dan 27 jaar) dagbestedingsplek bieden. - In 2019 en verder is onze ambitie om nieuwe afspraken te hebben met de uitvoerders van de arbeidsmatige dagbesteding waardoor we meer kandidaten voor hetzelfde geld kunnen bedienen. - Toegevoegde waarde van € 7.587 per fte SW voor 2018 en 2019. Dit was € 7.127 in 2017 - Ziekteverzuim in 2018 realiseren van gemiddeld 15% . Het uiteindelijke doel is uit te komen in de buurt van het landelijk gemiddelde verzuimpercentage. Dat is momenteel 14%.
IRVN De IRvN zet in 2019 in op een verbeterde dienstverleningdoor de Servicedesk verder door te ontwikkelen. Ook vindt er een professionaliseringsslag plaats op het onderdeel beheer. Verder start vanaf 2019 de aanpassing van alle werkplekken met windows 10 en Office 2016 . Op het gebied van infomatiebeveiliging voert de IRVN tal van maatregelen door.
Proces
...
Samenwerking
...
Kern
...
- Toelichting
- Verdeelsleutel
Er is niet alleen sprakevan een verdeelsleutel. De ontvangen rijksbudgetten worden ingelegd. Daarnaast aanvullende gemeentelijke middelen over de verschillende modules ingelegd.
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Weerstandsvermogen | 25% (onwaarschijnlijk) | Middel | ... | Geen | Niet afgedekt / Geen maatregelen |
Afbouw en ontschotting Participatiebudget | 50% (mogelijk) | Middel | ... | Geen | Niet afgedekt / Geen maatregelen |
Afname meerwerk budget | 50% (mogelijk) | Middel | ... | Geen | Niet afgedekt / Geen maatregelen |
aanbieden beschut werk vanuit de participatiewet | 50% (mogelijk) | Middel | ... | Geen | Niet afgedekt / Geen maatregelen |
Uittreden van een gemeente | 25% (onwaarschijnlijk) | Laag | ... | Geen | Niet afgedekt / Geen maatregelen |
Afbouw WSW budget en stijging gemiddelde loonkosten SW medewerkers. | 50% (mogelijk) | Middel | ... | In kaderbrief opgenomen | Gedeeltelijk afgedekt |
Transitievergoeding | 50% (mogelijk) | Middel | ... | Geen | Niet afgedekt / Geen maatregelen |
Klant- en marktrisico’s Onderdeel SW | 50% (mogelijk) | Middel | ... | Geen | Niet afgedekt / Geen maatregelen |
Vennootschapsbelasting (VPB) | 50% (mogelijk) | Middel | ... | Geen | Niet afgedekt / Geen maatregelen |
Belasting Toegevoegde Waarde (BTW) | 50% (mogelijk) | Middel | ... | Geen | Niet afgedekt / Geen maatregelen |
Informatiebeveiliging en Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) | 50% (mogelijk) | Hoog | ... | De MGR neemt maatregelen om informatiebeheer op orde te brengen. | Gedeeltelijk afgedekt |
.
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
Belangen behartigen op het gebied van:
- Werk en inkomen
- Zorg en welzijn
- Inkoop
- ICT
In drie modules:
- Module Regionaal Werkbedrijf
- Module ICT
- Platformfunctie
Orgaan | Burgemeester | Wethouders | Raadsleden | Ambtelijk
|
---|---|---|---|---|
Algemeen Bestuur (AB) | J.Th.C.M. Verheijen | N.G. Derks |
Toezichtarrangement: BASIS
Stemverdeling
Aantal stemmen per lid
- Berg en Dal 11
- Beuningen 8
- Druten 6
- Heumen 5
- Mook en Middelaar 3
- Nijmegen 36
- Wijchen 13
Raad
College
- structureel oplopende gemeentelijke bijdrage Sociale werkvoorziening
- kwantitatieve doelstellingen WerkBedrijf houden gelijke trend met voorgaande jaren
- Strategisch arbeidsmarkt beleid in relatie de ontwikkeling van het maatwerkdeel van het Participatiebudget (toewerken naar één basispakket)
<ul><li>Property "Openbaar belang" (as page type) with input value "Motieven voor samenwerking: Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten: Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening.Efficiënter werken: Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren, Voorkomen van dubbel werk.Organisatorische voordelen: Professionaliseren van organisatie en/of bestuur, Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen.Faciliteren/stimuleren van maatschappelijk initiatief: Vergroten van het probleemoplossend vermogen van de samenleving.Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan: Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent.Zoveel mogelijk uniform optreden naar werkgevers; Matchingsmogelijkheden voor werkzoekenden en werkgevers zijn beter.De belangrijkste motieven zijn: Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Efficiënter werken, Organisatorische voordelen, Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kanStrategische kansen:" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li> <!--br--><li>Property "Bestuurlijk belang" (as page type) with input value "Vertegenwoordiging in bestuursorganen: Algemeen Bestuur (AB) - Burgemeester: J.Th.C.M. Verheijen - Wethouders: N.G. Derks. Zeggenschap: Algemeen Bestuur (AB) (aantal stemmen voor de gemeente: 26 - van totaal aantal: 200 )." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li></ul>