Gemeentelijke Gezondheidsdienst Gelderland Zuid (GGD)
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Gelderland Zuid (GGD)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht
- Raad: politiek belangrijk, College: bestuurlijk belangrijk, Ambtelijke organisatie
- Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.
We willen uiteindelijk een gezonde(re) bevolking van Wijchen. Een regionale GGD biedt meer specialistische expertise en heeft minder kwetsbaarheid. Daardoor kan meer bereikt worden qua gezondheidsbevordering en -preventie. Doordat gemeenten in de GGD een deskundige samenwerkingspartner hebben kunnen gezamenlijke opgaven samen opgepakt worden, terwijl er ruimte blijft voor lokaal maatwerk.
De GGD heeft zich ontwikkeld tot een deskundige partner op het gebied van gezondheidsbevordering en -preventie. Wijchen maakt zoals andere gemeenten gebruik van uniforme GGD-taken zoals onder andere de jeugdgezondheidszorg (consultatiebureau), reizigersvaccinaties, en de meldpunten Bijzondere Zorg en Veilig Thuis. Daarnaast biedt de GGD ruimte voor lokaal maatwerk door de gezondheidsmakelaar, gezonde schooladviseur, en via de gezondheidsmonitor op gemeenteniveau.
Belangrijkste motieven:
Organisatorische voordelen, Verruimen van de horizon, Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
De GGD biedt unieke expertise op het gebied van publieke gezondheid die op lokaal niveau onmogelijk op hetzelfde niveau te organiseren is. Bovendien biedt een regionale GGD het voordeel om kennis tussen gemeenten makkelijk te delen: een vernieuwende aanpak in gemeente X kan interessant zijn voor de gemeente Wijchen.
Raad
6524 TV Nijmegen
4003 BW Tiel
6501 BC Nijmegen
De opdracht van iedere GGD is: het bewaken, bevorderen en beschermen de gezondheid van inwoners uit de regio. De missie van GGD Gelderland-Zuid luidt als volgt: "Wij maken ons sterk voor een gezonde regio Gelderland-Zuid. Inwoners helpen wij om gezonde keuzes te maken en om klachten/ziektes te voorkomen. Zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig kunnen deelnemen aan de samenleving. Onze speciale aandacht gaat hierbij uit naar kwetsbare groepen."
( downloaden)
- Onderwijs / jeugd / opvoeding
- Volksgezondheid
- Zorg en welzijn
(1) Waarom is het belangrijk?
- Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.
(2) Voor wie is het vooral belangrijk?
- Raad: politiek belangrijk
- College: bestuurlijk belangrijk
- Ambtelijke organisatie
“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.
Regionaal
⧼Motief ambitieniveau⧽
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
- Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
⧼Motief efficientie⧽
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
- Spreiden of delen van risico’s
⧼Motief organisatorisch⧽
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
- Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
- Betere bereikbaarheid van personele, financiële en andere middelen
⧼Motief horizonverruiming⧽
- Andere werelden ontdekken
- Zicht krijgen op kansen
⧼Motief uitbesteding⧽
- Jezelf ‘ontzorgen’
Aan motief beantwoord?
De GGD biedt unieke expertise op het gebied van publieke gezondheid die op lokaal niveau onmogelijk op hetzelfde niveau te organiseren is. Bovendien biedt een regionale GGD het voordeel om kennis tussen gemeenten makkelijk te delen: een vernieuwende aanpak in gemeente X kan interessant zijn voor de gemeente Wijchen.
Kern (maximaal 500 tekens)
We willen uiteindelijk een gezonde(re) bevolking van Wijchen. Een regionale GGD biedt meer specialistische expertise en heeft minder kwetsbaarheid. Daardoor kan meer bereikt worden qua gezondheidsbevordering en -preventie. Doordat gemeenten in de GGD een deskundige samenwerkingspartner hebben kunnen gezamenlijke opgaven samen opgepakt worden, terwijl er ruimte blijft voor lokaal maatwerk.
Een veelzeggend beeld
Een getal dat de kern raakt
Uit de GGD gezondheidsmonitor 2016 bleek dat 76% van de Wijchenaren een ervaren gezondheid van 'goed' of 'zeer goed' heeft.
Een goed voorstelbaar verhaal
Uit de 4-jaarlijkse gezondheidsmonitor van de GGD blijkt hoe inwoners hun eigen gezondheid ervaren. De wijze waarop inwoners het zelf ervaren is belangrijk omdat we uitgegaan van 'positieve gezondheid'. De definitie van Positieve gezondheid is niet de af- of aanwezigheid van ziekte, maar het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen om te gaan en zoveel mogelijk eigen regie te voeren. Iemand kan veel beperkingen hebben maar toch regie over het eigen leven houden.
Het spinnenweb Positieve Gezondheid wordt gebruikt om de ervaren gezondheid van mensen in kaart te brengen op verschillende levensgebieden: lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen en dagelijks functioneren. Zie de afbeelding hiernaast.
De GGD wordt met name bekostigd door bijdragen en subsidies van gemeenten, voor uniforme taken en voor maatwerk in opdracht van gemeenten. Daarnaast ontvangt de GGD ook een bijdrage rechtstreeks van het Rijk voor haar wettelijke taken.
Naast de begrootte bijdragen van gemeenten en het Rijk doet de GGD aan actieve acquisitie voor gezondheidsgerelateerde opdrachten van gemeenten, onderwijs, bedrijven en andere organisaties. Hier worden jaarlijks veel extra middelen mee opgehaald die niet in de begroting zijn verwerkt.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2022) | |||||||
Financiële middelen | Begroot 2022 | Feitelijk 2022 | Begroot 2023 | ||||
Bijdrage Wijchen (uniform en maatwerk) | € 2059036 | € … | € 2051483 | ||||
TOTAAL | € 2.059.036 | … | € 2.051.483 | ||||
Voorgaand jaar (2021) | |||||||
Financiële middelen | Begroot 2021 | Feitelijk 2021 | Begroot 2022 | ||||
Bijdrage Wijchen (uniform en maatwerk) | € 1.959.316 | € 1.969.608 | € ... | ||||
TOTAAL | € 1.959.316 | € 1.969.608 | … | ||||
Twee jaar terug (2020) | |||||||
Financiële middelen | Begroot 2020 | Feitelijk 2020 | Begroot 2021 | ||||
Bijdrage Wijchen (uniform en maatwerk) | € 1.959.316 | € 1.934.439 | € ... | ||||
TOTAAL | € 1.959.316 | € 1.934.439 | …
| ||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2022) | |||||||
Categorie | Begroot 2022 | Feitelijk 2022 | Begroot 2023 | ||||
Bijdragen gemeenten | € 28097000 | € … | € 28347000 | ||||
Subsidies gemeenten | € 3635000 | € … | € 4409000 | ||||
Bijdrage Rijk | € 2012000 | € … | € 2169000 | ||||
Overige opbrengsten | € 3835000 | € … | € 2927000 | ||||
TOTAAL | € 37.579.000 | … | € 37.852.000 | ||||
Voorgaand jaar (2021) | |||||||
Categorie | Begroot 2021 | Feitelijk 2021 | Begroot 2022 | ||||
Bijdrage Rijk | € 1.960.000 | € 59.656.000 | € ... | ||||
Bijdragen gemeenten | € 26.721.000 | € 26.597.000 | € ... | ||||
Overige opbrengsten | € 4.127.000 | € 2.593.000 | € ... | ||||
Subsidies gemeenten | € 3.408.000 | € 4.364.000 | € ... | ||||
TOTAAL | € 36.216.000 | € 93.210.000 | … | ||||
Twee jaar terug (2020) | |||||||
Categorie | Begroot 2020 | Feitelijk 2020 | Begroot 2021 | ||||
Bijdrage Rijk | € 5.053.000 | € 20.484.000 | € ... | ||||
Bijdragen gemeenten | € 25.691.000 | € 25.337.000 | € ... | ||||
Overige opbrengsten | € 3.422.000 | € 2.698.000 | € ... | ||||
Subsidies gemeenten | € 3.864.000 | € 3.948.000 | € ... | ||||
TOTAAL | € 38.030.000 | € 52.467.000 | … | ||||
Vreemd vermogen | |||||||
Lopend jaar (2022) | |||||||
Categorie | Begroot 2022 | Feitelijk 2022 | Begroot 2023 | ||||
Vreemd vermogen per 31/dec | € 21471000 | € … | € 23216000 | ||||
TOTAAL | € 21.471.000 | … | € 23.216.000 | ||||
Voorgaand jaar (2021) | |||||||
Categorie | Begroot 2021 | Feitelijk 2021 | Begroot 2022 | ||||
Vreemd vermogen per 31/dec | € ... | € 28.618.000 | € ... | ||||
TOTAAL | … | € 28.618.000 | … | ||||
Twee jaar terug (2020) | |||||||
Categorie | Begroot 2020 | Feitelijk 2020 | Begroot 2021 | ||||
Vreemd vermogen per 31/dec | € ... | € 24.929 | € ... | ||||
TOTAAL | … | € 24.929 | … | ||||
Eigen vermogen | |||||||
Lopend jaar (2022) | |||||||
Categorie | Begroot 2022 | Feitelijk 2022 | Begroot 2023 | ||||
Eigen vermogen per 31/dec | € 2023000 | € … | € 1542000 | ||||
TOTAAL | € 2.023.000 | … | € 1.542.000 | ||||
Voorgaand jaar (2021) | |||||||
Categorie | Begroot 2021 | Feitelijk 2021 | Begroot 2022 | ||||
Eigen vermogen per 31/dec | € ... | € 2.081.000 | € ... | ||||
TOTAAL | … | € 2.081.000 | … | ||||
Twee jaar terug (2020) | |||||||
Categorie | Begroot 2020 | Feitelijk 2020 | Begroot 2021 | ||||
Eigen vermogen per 31/dec | € ... | € 1.992.000 | € ... | ||||
TOTAAL | … | € 1.992.000 | … |
Inhoud
...
Proces
...
Samenwerking
...
Kern
De GGD heeft zich ontwikkeld tot een deskundige partner op het gebied van gezondheidsbevordering en -preventie. Wijchen maakt zoals andere gemeenten gebruik van uniforme GGD-taken zoals onder andere de jeugdgezondheidszorg (consultatiebureau), reizigersvaccinaties, en de meldpunten Bijzondere Zorg en Veilig Thuis. Daarnaast biedt de GGD ruimte voor lokaal maatwerk door de gezondheidsmakelaar, gezonde schooladviseur, en via de gezondheidsmonitor op gemeenteniveau.
- Toelichting
Baten en lasten zijn evenwichtig omdat deze of op basis van inwoners worden verdeeld, of deze in het geval van maatwerk ten goede/ten laste komen van de gemeente waarvoor een dienst wordt geleverd.
- Verdeelsleutel
Voor alle uniforme taken worden de kosten verdeeld op basis van inwoneraantal. Maatwerk wordt aan de desbetreffende gemeente gefactureerd.
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Samenwerking | 25% (onwaarschijnlijk) | Middel | ... | Enerzijds actieve samenwerking en afstemming tussen deelnemende gemeenten om een gezamenlijke visie te ontwikkeling, en anderzijds het inrichten van de GGD taken op een manier dat lokaal maatwerk mogelijk is. | Gedeeltelijk afgedekt |
Financieel | 50% (mogelijk) | Hoog | ... | Meer transparantie in de financiële situatie en helderdere afspraken tussen gemeenten (opdrachtgever) en GGD (opdrachtnemer) kunnen bijdragen aan het beperken van dit risico. | Gedeeltelijk afgedekt |
Maatschappelijk | 25% (onwaarschijnlijk) | Hoog | ... | Een goed functionerende organisatie is een voorwaarde om dit risico te verkleinen. Dat betekent kwalitatief goed en voldoende personeel, duidelijke werkprocessen, ondersteunende faciliteiten en een goede samenwerking in de keten. Het risico is helaas onmogelijk om volledig af te dekken. | Gedeeltelijk afgedekt |
De GGD biedt unieke expertise op het gebied van publieke gezondheid die op lokaal niveau onmogelijk op hetzelfde niveau te organiseren is. Bovendien biedt een regionale GGD het voordeel om kennis tussen gemeenten makkelijk te delen: een vernieuwende aanpak in gemeente X kan interessant zijn voor de gemeente Wijchen.
.
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
- infectieziektebestrijding;
- medische milieukunde;
- jeugdgezondheidszorg;
- ouderengezondheidszorg;
- gezondheidsbevordering;
- epidemiologie;
- openbare geestelijke gezondheidszorg;
- forensische geneeskunde;
- technische hygiënezorg;
- het bevorderen van psychosociale hulp bij rampen;
- het uitoefenen van toezicht op organisaties voor kinderopvang en peuterspeelzalen;
- reizigersadvisering en vaccinaties;
- het voorzien in een Advies- en meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling;
- toezicht op de kwaliteit van de uitvoering van de WMO.
Orgaan | Burgemeester | Wethouders | Raadsleden | Ambtelijk
|
---|---|---|---|---|
Algemeen Bestuur (AB) | B.E.M. Schouten, N.G. Derks (plv.) |
Gemeenten hebben een deel van hun verantwoordelijkheden en taken uit de Wet Publieke Gezondheid (WPG) belegd bij de GGD. De gemeenten vervullen daarin een opdrachtgevende rol, maar zijn ook samenwerkingspartner voor de lokale implementatie van deze taken.
Toezichtarrangement: BASIS+
Uittreding of beëindiging is wettelijk niet toegestaan. Onder de Wet publieke gezondheid zijn gemeenten verplicht om een regionale GGD in te stellen, in de vorm van een gemeenschappelijke regeling, en op schaalniveau van de desbetreffende Veiligheidsregio. Wel mogen een beperkt aantal deeltaken bij een andere organisatie dan de GGD worden ondergebracht.
Raad
<ul><li>Property "Openbaar belang" (as page type) with input value "Motieven voor samenwerking: Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten: Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren, Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening.Efficiënter werken: Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren, Spreiden of delen van risico’s.Organisatorische voordelen: Professionaliseren van organisatie en/of bestuur, Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen, Betere bereikbaarheid van personele, financiële en andere middelen.Verruimen van de horizon: Andere werelden ontdekken, Zicht krijgen op kansen.Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan: Jezelf ‘ontzorgen’.De belangrijkste motieven zijn: Organisatorische voordelen, Verruimen van de horizon, Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kanStrategische kansen:De GGD biedt unieke expertise op het gebied van publieke gezondheid die op lokaal niveau onmogelijk op hetzelfde niveau te organiseren is. Bovendien biedt een regionale GGD het voordeel om kennis tussen gemeenten makkelijk te delen: een vernieuwende aanpak in gemeente X kan interessant zijn voor de gemeente Wijchen." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li> <!--br--><li>Property "Bestuurlijk belang" (as page type) with input value "Vertegenwoordiging in bestuursorganen: Algemeen Bestuur (AB) - Wethouders: B.E.M. Schouten, N.G. Derks (plv.). Zeggenschap: Algemeen Bestuur (AB) (aantal stemmen voor de gemeente: 3 - van totaal aantal: 36 - Het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. De besluiten worden genomen op basis van gewogen stemrecht, waarbij elke gemeente voor iedere 20.000 inwoners of gedeelte daarvan één stem heeft. Indien de stemmen staken, geeft de stem van de voorzitter de doorslag.)." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li></ul>