Difference between revisions of "Sw-1365329984/C/2020"
(Created page with "{{Samenwerking C-jaar |C is used=yes |Motief ambitieniveau=Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening |Motief efficientie=Bedrijfseconomische schaalvoordelen realise...") |
|||
Line 47: | Line 47: | ||
|Lopend feitelijk=933000 | |Lopend feitelijk=933000 | ||
|Komend begroot=1163000 | |Komend begroot=1163000 | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
}}{{Kosten-jaar | }}{{Kosten-jaar | ||
|Middelen=Wettelijke loonkostensubsidie | |Middelen=Wettelijke loonkostensubsidie | ||
Line 71: | Line 67: | ||
|Lopend begroot=13000 | |Lopend begroot=13000 | ||
|Komend begroot=13000 | |Komend begroot=13000 | ||
+ | }}{{Kosten-jaar | ||
+ | |Middelen=Arbeidsmatige dagbesteding/ op weg naar werk | ||
+ | |Lopend begroot=251000 | ||
+ | |Lopend feitelijk=232000 | ||
+ | |Komend begroot=267000 | ||
}} | }} | ||
|Begrote kosten samenvatting=De MGR bestaat uit de onderdelen WerkBedrijf, ICT en de platformfunctie. De financiéle inbreng van de deelnemende gemeensten bestaat uit: | |Begrote kosten samenvatting=De MGR bestaat uit de onderdelen WerkBedrijf, ICT en de platformfunctie. De financiéle inbreng van de deelnemende gemeensten bestaat uit: |
Latest revision as of 13:15, 3 June 2021
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR)
C Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten (2020)
Jaar 2020
⧼Motief ambitieniveau⧽
- Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
⧼Motief efficientie⧽
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
- Voorkomen van dubbel werk
⧼Motief organisatorisch⧽
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
- Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
⧼Motief hindervoorkoming⧽
- Voorkomen dat partijen elkaar opzadelen met negatieve bijeffecten
⧼Motief maatschappelijk⧽
- Vergroten van het probleemoplossend vermogen van de samenleving
⧼Motief uitbesteding⧽
- Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent
Motieven (eigen formulering)
Zoveel mogelijk uniform optreden naar werkgevers; Matchingsmogelijkheden voor werkzoekenden en werkgevers zijn beter
Aan motief beantwoord?
WerkBedrijf opereert op dat gedeelte van arbeidsmarkt waar een mismatch is tussen vraag en aanbod. Dit verschijnsel dat werkzoekenden in de bijstand niet passen op de vacatures, is zowel regionaal als landelijk te zien. De mismatch wordt versterkt door de voortschrijdende techniek, de flexibilisering van de arbeid en de upgrading van functies. Aan de andere kant wordt de groep mensen in de bijstand steeds moeilijker bemiddelbaar; arbeidsgehandicapten en statushouders stroomden de afgelopen jaren de bijstand in. De algemene (regionale) uitdaging de komende periode is om ook de groepen met een kwetsbare positie te laten profiteren van de economische groei en hen kansen te bieden op de arbeidsmarkt.
Bij haar oprichting heeft de MGR de taak gekregen om niet alleen een uitvoeringsorganisatie te zijn, maar ook een platform voor regionale afstemming en overleg. Dit betekent onder meer dat gesprekken worden gefaciliteerd tussen bestuurders over strategische thema’s en raadsbijeenkomsten worden georganiseerd.
IRvN ontwikkelt, beheert en exploiteert een bedrijfszekere en veilige ICT-infrastructuur voor de informatievoorziening van gemeenten tegen een afgesproken prijs en kosten. En daar waar gewenst inrichting en beheer van (gemeenschappelijke) informatiesystemen. De uitdaging van iRvN is om de deelnemende gemeenten te helpen om hun informatievoorziening “dichtbij te kunnen blijven organiseren”, zodat ze kunnen blijven ontwikkelen op weg naar een efficiëntere en digitale overheid.
Kern (maximaal 500 tekens)
Het realiseren van een inclusieve arbeidsmarkt.
Realiseren van een bedrijfszekere en veilige ICT infrastructuur en een efficiëntere digitale overheid.
Platform voor samenwerking, afstemming en overleg.
Een getal dat de kern raakt
Zie vraag 16: zijn de prestatiedoelen gehaald? Dat is de mate waarin bepalen of de MGR succesvol is geweest.
De MGR bestaat uit de onderdelen WerkBedrijf, ICT en de platformfunctie. De financiéle inbreng van de deelnemende gemeensten bestaat uit: - inleg van de rijksmiddelen participatiebudget; - inleg van de rijksmiddelen van de sociale werkvoorziening - inleg van gemeentelijke middelen voor aanvulling op de sociale werkvoorziening - inleg van gemeentelijke middelen voor bestuurskosten en vastgoed
Zie onderdeel begroting
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2020) | |||||||
Financiële middelen | Begroot 2020 | Feitelijk 2020 | Begroot 2021 | ||||
Partipatiebudget | € 957000 | € 933000 | € 1163000 | ||||
Wettelijke loonkostensubsidie | € 232000 | € … | € 327000 | ||||
Sociale werkvoorziening (rijkssubsidie) | € 5057000 | € … | € 4816000 | ||||
ICT (IRvN) | € 992000 | € … | € 1068000 | ||||
Vastgoed | € 28000 | € … | € 22000 | ||||
Bestuursondersteuning | € 13000 | € … | € 13000 | ||||
Arbeidsmatige dagbesteding/ op weg naar werk | € 251000 | € 232000 | € 267000 | ||||
TOTAAL | € 7.530.000 | € 1.165.000 | € 7.676.000 | ||||
Voorgaand jaar (2019) | |||||||
Financiële middelen | Begroot 2019 | Feitelijk 2019 | Begroot 2020 | ||||
Arbeidsmatige dagbesteding | € 251.000 | € ... | € 251.000 | ||||
Bestuursondersteuning | € 13.000 | € ... | € 13.000 | ||||
ICT (IRvN) | € 992.000 | € ... | € 1.068.000 | ||||
Partipatiebudget | € 957.000 | € ... | € 992.000 | ||||
Sociale werkvoorziening (rijkssubsidie) | € 5.057.000 | € ... | € 4.816.000 | ||||
Vastgoed | € 28.000 | € ... | € 22.000 | ||||
Wettelijke loonkostensubsidie | € 232.000 | € ... | € 327.000 | ||||
TOTAAL | € 7.530.000 | … | € 7.489.000 | ||||
Twee jaar terug (2018) | |||||||
Financiële middelen | Begroot 2018 | Feitelijk 2018 | Begroot 2019 | ||||
Arbeidsmatige dagbesteding | € 251.000 | € ... | € 251.000 | ||||
Bestuursondersteuning | € 13.000 | € ... | € 13.000 | ||||
ICT (IRvN) | € 890.000 | € ... | € 992.000 | ||||
Nieuw beschut werk | € 46.000 | € ... | € 120.000 | ||||
Partipatiebudget | € 909.000 | € ... | € 957.000 | ||||
Sociale werkvoorziening (aanvullende bijdrage Wijchen) | € 599.000 | € ... | € 815.000 | ||||
Sociale werkvoorziening (rijkssubsidie) | € 4.571.000 | € ... | € 4.242.000 | ||||
Vastgoed | € 34.000 | € ... | € 28.000 | ||||
Wettelijke loonkostensubsidie | € 91.000 | € ... | € 112.000 | ||||
TOTAAL | € 7.404.000 | … | € 7.530.000
|
Inhoud
De ambities en opgaven voor 2019: 'WerkBedrijf' - Ondernemers verder binden en stimuleren: adviesrol verstevigen, ontwikkelen keurmerk voor inclusief ondernemen, - Verdiepen en intensiveren samenwerking in de keten van arbeid in de regio en zo meer inwoners naar werk of zinvolle dagbesteding leiden. Dit is de keten van zorginstellingen, afdelingen inkomen, vrijwilligerswerk tot en met regulier betaald werk. - Blijven inzetten op kansberoepen en kanssectoren met scholing en subsidies om mismatch terug te dringen en ook de groep met kwetsbare positie kansen te bieden - Werkzoekenden met arbeidsbeperking beter in beeld krijgen en aan het werk - Verder terugdringen doorstroom van WW naar bijstand in samenwerking met UWV - De beweging “van binnen naar buiten” in de SW intensiveren - SW-medewerkers aan het werk houden terwijl functies complexer worden De prestatiedoelstellingen zijn: - we leiden jaarlijks 1.100 mensen met een bijstandsuitkering naar werk. Met als resultaat dat zij geen uitkering meer nodig hebben. Hierbij komt nog de extra uitstroom als resultaat van de gerichte aanpak op de kansberoepen. - we leiden jaarlijks 900 mensen met een bijstandsuitkering naar parttime werk - Hiervan zijn 150 mensen met een arbeidsbeperking - Hiervan zijn 450 jongeren (jonger dan 27 jaar) dagbestedingsplek bieden. - In 2019 en verder is onze ambitie om nieuwe afspraken te hebben met de uitvoerders van de arbeidsmatige dagbesteding waardoor we meer kandidaten voor hetzelfde geld kunnen bedienen. - Toegevoegde waarde van € 7.587 per fte SW voor 2018 en 2019. Dit was € 7.127 in 2017 - Ziekteverzuim in 2018 realiseren van gemiddeld 15% . Het uiteindelijke doel is uit te komen in de buurt van het landelijk gemiddelde verzuimpercentage. Dat is momenteel 14%.
IRVN De IRvN zet in 2019 in op een verbeterde dienstverleningdoor de Servicedesk verder door te ontwikkelen. Ook vindt er een professionaliseringsslag plaats op het onderdeel beheer. Verder start vanaf 2019 de aanpassing van alle werkplekken met windows 10 en Office 2016 . Op het gebied van infomatiebeveiliging voert de IRVN tal van maatregelen door.
Proces
...
Samenwerking
...
Kern
...
- Toelichting
- Verdeelsleutel
Er is niet alleen sprakevan een verdeelsleutel. De ontvangen rijksbudgetten worden ingelegd. Daarnaast aanvullende gemeentelijke middelen over de verschillende modules ingelegd.
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?