test 4 (tst4)

From Dashboard samenwerking Wijchen
Revision as of 11:17, 21 April 2020 by Admin (talk | contribs)

test 4 (tst4)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht

Kernbeeld Zie meer
Toelichting
Onderwerp(en)
  • Beheer wijkcentra, dorpshuizen, multifunctionele accommodaties, Jeugd, jongeren, senioren
Aard van de samenwerking
    Belangrijk voor wie?
    • Raad: politiek belangrijk
    Belangrijk waarom?
    • Samenwerking biedt grote kansen., Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
    Beoogde resultaten
    Feitelijke resultaten
    Motieven
    Aan motief beantwoord?
    Begrote kosten en baten (begroting)
    Feitelijke kosten en baten (realisatie)
    Samenwerkingspartners
    Aandeel van de gemeente

    .

    Governance regime

    Het gaat om een nog onbekende samenwerking. Er is sprake van een .

    Proces

    Raad

    15 apr 2020
    yrdy
    Derde kwartaal, 2020
    test

    College

    30 apr 2020
    test 2


    Totaaloverzicht Kernbeeld
    Toelichting

    Basisgegevens

    Naam
    Onderwerpen
      Belangrijkheid

      (1) Waarom is het belangrijk?


        (2) Voor wie is het vooral belangrijk?

          ‘Verbonden partij’ ‘Verbonden partij’ volgens definitie in het Besluit Begroting en Verantwoording
          (1) '

          “Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.

          (2) '

          “Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.

          Schaal van de samenwerking
          Samenwerkingspartners
          Aard van de samenwerking


          <ul><li>Property "Openbaar belang" (as page type) with input value "Motieven voor samenwerking: Strategische kansen:" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li> <!--br--><li>Property "Bestuurlijk belang" (as page type) with input value "Vertegenwoordiging in bestuursorganen: niet ingevuld. Zeggenschap: niet ingevuld." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li></ul>

          test 4 (tst4)
          A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht

          Warning: Display title "test 4 (tst4)" overrides earlier display title "".

          Kernbeeld Zie meer
          Toelichting
          Onderwerp(en)
          • Beheer wijkcentra, dorpshuizen, multifunctionele accommodaties, Jeugd, jongeren, senioren
          Aard van de samenwerking
            Belangrijk voor wie?
            • Raad: politiek belangrijk
            Belangrijk waarom?
            • Samenwerking biedt grote kansen., Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
            Beoogde resultaten
            Feitelijke resultaten
            Motieven
            Aan motief beantwoord?
            Begrote kosten en baten (begroting)
            Feitelijke kosten en baten (realisatie)
            Samenwerkingspartners
            Aandeel van de gemeente

            .

            Governance regime

            Het gaat om een nog onbekende samenwerking. Er is sprake van een .

            Proces

            Raad

            15 apr 2020
            yrdy
            Derde kwartaal, 2020
            test

            College

            30 apr 2020
            test 2


            Contactgegevens
            Vestigingsplaats
            Testplaats
            Organisatievorm
            Stichting- Gesticht!
            Bezoekadres
            Test Persson
            Teststraat 1
            1234 AB Teststad
            Test Persoon 2
            Teststraat 12
            1234 AB Teststad
            Correspondentieadres
            Test Eend
            Eendenstraat
            1234 AD Eendstad
            Website
            www.eendenpagina.co.uk
            Accounthouders
            User:Admin
            Totaaloverzicht Kernbeeld
            Toelichting

            Basisgegevens

            Naam
            test 4
            afkorting: tst4
            Beschrijving

            Een testbestand gemaakt tbv de developers bij Wikibase. Leuk bedrijf trouwens. ;)

            Formele Subsidiekaders
            • Algemene subsidieverordening
            Onderwerpen
            • Beheer wijkcentra, dorpshuizen, multifunctionele accommodaties
            • Jeugd, jongeren, senioren
            Belangrijkheid

            (1) Waarom is het belangrijk?

            • Samenwerking biedt grote kansen.
            • Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.


            (2) Voor wie is het vooral belangrijk?

            • Raad: politiek belangrijk

            Subsidieregime

            Soort subsidie

            Budgetsubsidie - Incidentele subsidie

            Looptijd

            Eenjarig

            Overheidsopdracht

            Ja- the lizard people - they command it! O.o

            Is er sprake van inkoop via subsidietender?

            Nee

            Prestatieplicht

            Subsidieafspraken afdwingbaar

            Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten

            Jaren
            Beoogde resultaten
            TOELICHTING
            Prestatieladder.png

            Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

            Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

            Inhoudelijke resultaten

            De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

            • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
            • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


            Prestaties in het beleidsproces

            Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?

            

Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

            Samenwerkingsprestaties

            Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


            Tips

            1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
            2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
            3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

            Inhoud

            savwavwav

            Proces

            wgavvwssv

            Samenwerking

            awvdawvd

            Kern (maximaal 500 tekens)

            sdvawnwadsbs

            Evaluatiecriteria waaraan je kunt zien of je succesvol bent
            TOELICHTING
            Evalueerbaar formuleren.png

            Evalueerbaar formuleren betekent dat je de kern van de zaak raakt en dat je tussentijds en achteraf kunt nagaan of het resultaat is gerealiseerd. Hoe concreter je effecten benoemt, des te meer resultaatgericht je handelt. Juist door een resultaat heel concreet te formuleren is het ook evalueerbaar. Omgekeerd, als je evalueerbaar werkt, ben je ook meer resultaatgericht. Je hebt dan immers een concreter beeld van wat je wilt bereiken.

            In de praktijk zien we vaak een voorkeur voor kwantitatieve maatstaven omdat die veel duidelijkheid bieden. Deze zijn vaak heel specifiek en meetbaar, maar het probleem is nogal eens dat ze niet de kern van de zaak raken. Wat betekent bijvoorbeeld de zelfredzaamheidsratio en wat zegt dit precies over de resultaten die een gemeente beoogt in het sociaal domein? Ook kunnen onbedoelde effecten optreden ('perverse effecten'). Denk bijvoorbeeld aan het oplossingspercentage van fietsendiefstallen. Door het ontraden van het afzien aangifte van een fietsendiefstal, kan het oplossingspercentage opgeschroefd worden.

            Tips

            1. Formuleer een zingevende en wervende kernboodschap. Focus niet op bijzaken of randverschijnselen.
            2. Gebruik waar mogelijk en wenselijk zinvolle combinaties van beeld, verhaal en getal.
            3. Voorkom een selectieve blik. Kijk niet alleen naar zaken die je kunt meten of waarover je al gegevens hebt.
            4. Verlies je niet in de ‘hoe-vraag’. Als je niet helder hebt wat je wil bereiken, kan de hoe-vraag 'prematuur' zijn en tot verspilde energie leiden.
            5. Bepaal samen met coproducenten en gebruikers de criteria en het proces om te evalueren. Maak afspraken over evaluatieve gesprekken en samen bij sturen.
            6. Bepaal wie welke gegevens aanlevert voor een gedeelde informatiepositie.
            7. Pas op voor kwantitatieve maatstaven die niet de kern raken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je criteria kiest op grond van wat je 'min of meer gemakkelijk' kwantitatief kunt vaststellen. Het kan ook zijn dat je je laat leiden door beschikbare data, bijvoorbeeld aan de hand van generieke benchmarks.
            8. Creëer een open cultuur en een organisatie gericht op leren. Een organisatie waarin je je controleerbaar kunt opstellen. Focus op wat je wilt bereiken, stuur op resultaten die je belangrijk vindt. Zie dit los van verantwoording, de oorzaken en de 'schuldvraag'. Voorkom met andere woorden situaties waarin je expres 'vaag' formuleert om niet aangesproken te kunnen worden op de resultaten.

            Een getal dat de kern raakt

            42

            Een goed voorstelbaar verhaal

            awdbdbwdbdwzcw

            Aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave
            TOELICHTING
            Prestatieladder.png

            Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

            Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

            Inhoudelijke resultaten

            De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

            • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
            • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


            Prestaties in het beleidsproces

            Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?

            

Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

            Samenwerkingsprestaties

            Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


            Tips

            1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
            2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
            3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

            Verlenen andere organisaties subsidie?

            Ja, namelijk:
            • Henk's testemporium
            • henks testemporium 2

            Totaalbedrag inleg

            € 10000

            Kosten en baten: begroting en realisatie
            Begroot:

            kjwgavjywg test

            Feitelijk:

            ouwhcaigcwjyb test

            Inbreng middelen: Actuele waarde of omvang (in €)


            Kosten (inbreng financiële middelen)

            Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs.

            Lopend jaar (2020)

            Financiële middelen Begroot 2020 Feitelijk 2020 Begroot 2021
            jhcvwajklh 1000 1000 € 900
            TOTAAL € 1.000 € 1.000 € 900

            Voorgaand jaar (2019)

            Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

            Twee jaar terug (2018)

            Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

            Baten

            Lopend jaar (2020)

            Categorie opbrengsten Begroot 2020 Feitelijk 2020 Begroot 2021
            wlkhjacvbakswj 1000 0 € 900
            TOTAAL € 1.000 € 0 € 900

            Voorgaand jaar (2019)

            Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

            Twee jaar terug (2018)

            Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

            Inbreng overige middelen

            Categorie
            Gunstige Huurafspraken: Financiële waarde: € 1000
            Ter beschikking stellen van ruimten, material of capaciteit: Financiële waarde: € 1000
            Bijdrage in kosten voor beheer en onderhoud van gebouwen en/of terrein: Financiële waarde: € 1000
            khjvwgab wiygbvjawbckjaywub
            Financiële waarde: € 1000

            Financiële resultaten

            Lopend jaar (2020)

            Categorie Begroot 2020 Feitelijk 2020 Begroot 2021
            kjyh gwajg 277 279 € 2786
            TOTAAL € 277 € 279 € 2.786

            Voorgaand jaar (2019)

            Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

            Twee jaar terug (2018)

            Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

            Vreemd vermogen

            Lopend jaar (2020)

            Categorie Begroot 2020 Feitelijk 2020 Begroot 2021
            cujyawggfdgfdg 100 28 € 523
            TOTAAL € 100 € 28 € 523

            Voorgaand jaar (2019)

            Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

            Twee jaar terug (2018)

            Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

            Eigen vermogen

            Lopend jaar (2020)

            Categorie Begroot 2020 Feitelijk 2020 Begroot 2021
            whjkgcagayjwgfgfgf 155 113 € 242
            TOTAAL € 155 € 113 € 242

            Voorgaand jaar (2019)

            Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

            Twee jaar terug (2018)

            Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel
            Feitelijke resultaten van de samenwerking

            Inhoud

            dgvwevbaw

            Proces

            dvwadvawdv

            Samenwerking

            wadvasxvwdb

            Kern

            wdbawedbnsdbw

            Kansen en risico's

            Risico's
            TOELICHTING

            Aard van de risico's

            Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

            • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
            • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
            • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
            • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
            • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

            Impact

            Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

            Risico = Kans X Impact

            Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

            Aard van het risico Kans Impact Toelichting Beheersmaatregelen Status beheersmaatregelen
            ⧼Aard van de risicos⧽ 75% (waarschijnlijk) Laag ... Andere aard kiezen. Volledig afgedekt
            Strategische kansen die de samenwerking biedt
            TOELICHTING

            • Lokaal:met inwoners/partners binnen de grenzen van de eigen gemeente.
            • Regionaal: met partners buiten de eigen gemeentegrens. Bijvoorbeeld met een aantal buurgemeenten, één of meer provincies, bedrijven in de omgeving van de gemeente.
            • Landelijk: samenwerking voor en met deelnemers uit het hele land.
            • Internationaal: samenwerking met buitenlandse partners, inclusief grensoverschrijdende samenwerking.

            Verbinden van andere samenwerkingspartners.

            Governance van de samenwerking

            Vertegenwoordiging in bestuursorganen
            Orgaan Burgemeester Wethouders Raadsleden Ambtelijk


            Algemeen Bestuur (AB) a b c d
            Zeggenschap
            Orgaan
            Aantal stemmen voor de gemeente
            Totaal aantal
            Eventuele toelichting
            TOELICHTING

            Denk bijvoorbeeld aan:

            • Eén stem per deelnemer – ‘one man, one vote’ (gelijkheidsbeginsel).
            • Aantal stemmen naar bijvoorbeeld het aantal inwoners of de omvang van de financiële bijdrage (proportionaliteitsbeginsel, gewogen stem).
            • Stemmen op basis van consensus (consensusbeginsel).
            • Een combinatie van bovenstaande.
            • Of iets anders....
            Raad van Advies (RvA)
            3
            4
            test
            Rol-, taak- en bevoegdheidsverdeling
            TOELICHTING

            Wie doet wat? In een samenwerking kunnen allerlei rollen en taken verdeeld worden. Er zijn bijvoorbeeld financiers, uitvoerders, kennisleveranciers, een regisseur et cetera.

            Bij een Centrumgemeenteconstructie kunnen deelnemende gemeenten allerlei taken onder brengen bij de centrumgemeente, die in opdracht van de andere gemeenten deze taken uitvoert. Daartoe verlenen de deelnemende gemeenten mandaat aan de centrumgemeente.

            test test

            Afspraken, procedures en instrumenten
            TOELICHTING

            Denk aan:

            • Tussentijdse evaluatie en monitoring.
            • Organiseren van werkbezoeken
            • Aanstellen van rapporteurs binnen de raad voor deze samenwerking.
            • Aanstellen van een bestuurlijke regisseur in het college.
            • Organiseren van gezamenlijke invloed pogingen met raden van andere gemeenten – zoals bij het afstemmen van zienswijzen.
            • Borging van de gemeentelijke eigenaarspositie.
            • Afspraken over informatievoorziening.
            • Onafhankelijk toezicht

            Toezichtarrangement: BASIS
            afspraaktest

            Proces

            Wie beslist over subsidie?

            Raad

            Procesbalk

            Raad

            15 apr 2020
            yrdy
            Derde kwartaal van 2020
            test

            College

            30 apr 2020
            test 2
            Overige relevante ontwikkelingen

            er is net een testpagina aangemaakt

            Bibliotheek

            Relevante documenten