Difference between revisions of "Sw-0540519090/C/2018"

From Dashboard samenwerking Wijchen
(Created page with "{{Samenwerking C-jaar |C is used=yes |Aandeel realisatie evenwicht=nog onbekend |Aandeel realisatie evenwicht baten=nog onbekend }}")
 
Line 1: Line 1:
 
{{Samenwerking C-jaar
 
{{Samenwerking C-jaar
 
|C is used=yes
 
|C is used=yes
 +
|Motief ambitieniveau=Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren;; Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
 +
|Motief efficientie=Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
 +
|Motief organisatorisch=Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
 +
|Belangrijkste motieven=Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten
 +
|Motief beantwoord=Ja. Door het bundelen van krachten kunnen we Wijchen toeristisch beter profileren dan alleen. Toerisme is een belangrijke sector voor de werkgelegenheid in Wijchen. Door intensief samen te werken met het RBT KAN zowel publiek als privaat in de regio, op het gebied van destinatiemarketing, kunnen we een groei van de vrijetijdseconomie bevorderen. Hierdoor stimuleren we de werkgelegenheid in deze sector en werken we aan het doel om van de regio een toeristische topbestemming te maken. Zelfstandig heeft Wijchen te weinig toeristische aantrekkingskracht op de nationale en internationale markt én te weinig marketingbudget. regionaal samen optrekken en vermarkten is noodzakelijk om de regio te positioneren in een sterk concurrerende omgeving.
 +
|Opgave inhoud=Door middel van vernieuwende marketing- en promotie-inspanningen meer bezoekers genereren die langer blijven, meer besteden, tot herhalingsbezoek overgaan en de regio aanbevelen aan vrienden en familie, om zo het toeristisch marktaandeel van de regio Arnhem Nijmegen in het algemeen en dat van de diverse deelgebieden in het bijzonder te vergroten.
 +
Kwantitatief beoogde resultaten:
 +
> 4% stijging van het totaal aantal toeristische bezoeken.
 +
> 4% stijging van het aantal toeristische overnachtingen.
 +
> 2% stijging van het aantal zakelijke bezoeken.
 +
> 2% stijging van het aantal zakelijke overnachtingen.
 +
> 4% stijging van de totale bestedingen in de sector.
 +
|Opgave proces=Het bestuur van de stichting stuurt jaarlijks vóór 15 oktober aan de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten:
 +
a. een exemplaar van de begroting van inkomsten en uitgaven voor het komende boekjaar.
 +
b. een exemplaar van het activiteitenprogramma voor de hiervoor genoemde periode.
 +
dient het
 +
 +
Het bestuur van de stichting stuurt jaarlijks vóór 1 mei aan de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten:
 +
a. een financieel verslag met een goedkeurende accountantsverklaring over het afgelopen boekjaar.
 +
b. een inhoudelijk verslag over het afgelopen boekjaar.
 +
|Opgave samenwerking=RBT KAN werkt samen met 19 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen alsmede met de Duitse gemeente Kranenburg. Naast gemeenten werkt RBT KAN samen met ca. 700 bedrijven uit de toeristisch-recreatieve sector. Teneinde zo veel mogelijk recht te doen aan lokale en subregionale belangen is het werkgebied van RBT KAN opgedeeld in een aantal deelregio’s: Arnhem, Rijk van Nijmegen, Veluwezoom, Betuwe, Land van Maas en Waal, Gelderse Poort en De Liemers. Elke geografische deelregio heeft een overlegstructuur met RBT KAN. Binnen deze overlegstructuur vindt afstemming plaats over het toeristisch marketingbeleid.
 +
|Opgave kern=RBT KAN werkt samen met gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen. Naast gemeenten werkt RBT KAN samen met ca. 700 bedrijven uit de toeristisch-recreatieve sector. Het werkgebied van RBT KAN is opgedeeld in een aantal deelregio’s: Arnhem, Rijk van Nijmegen, Veluwezoom, Betuwe, Land van Maas en Waal, Gelderse Poort en De Liemers. Elke geografische deelregio heeft een overlegstructuur met RBT KAN. Hierbinnen vindt afstemming plaats over het toeristische marketingbeleid.
 
|Aandeel realisatie evenwicht=nog onbekend
 
|Aandeel realisatie evenwicht=nog onbekend
 
|Aandeel realisatie evenwicht baten=nog onbekend
 
|Aandeel realisatie evenwicht baten=nog onbekend
 
}}
 
}}

Revision as of 12:12, 26 April 2018

Regionaal Bureau Toerisme Knooppunt Arnhem Nijmegen (RBT KAN)
C Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten (2018)

Jaar 2018

Jaren

Motieven voor samenwerking

⧼Motief ambitieniveau⧽

  • Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
  • Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening

⧼Motief efficientie⧽

  • Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren

⧼Motief organisatorisch⧽

  • Professionaliseren van organisatie en/of bestuur

Aan motief beantwoord?

Ja. Door het bundelen van krachten kunnen we Wijchen toeristisch beter profileren dan alleen. Toerisme is een belangrijke sector voor de werkgelegenheid in Wijchen. Door intensief samen te werken met het RBT KAN zowel publiek als privaat in de regio, op het gebied van destinatiemarketing, kunnen we een groei van de vrijetijdseconomie bevorderen. Hierdoor stimuleren we de werkgelegenheid in deze sector en werken we aan het doel om van de regio een toeristische topbestemming te maken. Zelfstandig heeft Wijchen te weinig toeristische aantrekkingskracht op de nationale en internationale markt én te weinig marketingbudget. regionaal samen optrekken en vermarkten is noodzakelijk om de regio te positioneren in een sterk concurrerende omgeving.

Belangrijkste motieven: Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten

Beoogde resultaten
TOELICHTING
Prestatieladder.png

Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

Inhoudelijke resultaten

De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

  • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
  • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


Prestaties in het beleidsproces

Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?



Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

Samenwerkingsprestaties

Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


Tips

  1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
  2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
  3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

Inhoud

Door middel van vernieuwende marketing- en promotie-inspanningen meer bezoekers genereren die langer blijven, meer besteden, tot herhalingsbezoek overgaan en de regio aanbevelen aan vrienden en familie, om zo het toeristisch marktaandeel van de regio Arnhem Nijmegen in het algemeen en dat van de diverse deelgebieden in het bijzonder te vergroten. Kwantitatief beoogde resultaten:

> 4% stijging van het totaal aantal toeristische bezoeken. 

> 4% stijging van het aantal toeristische overnachtingen.

> 2% stijging van het aantal zakelijke bezoeken. 

> 2% stijging van het aantal zakelijke overnachtingen. > 4% stijging van de totale bestedingen in de sector.

Proces

Het bestuur van de stichting stuurt jaarlijks vóór 15 oktober aan de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten: a. een exemplaar van de begroting van inkomsten en uitgaven voor het komende boekjaar. b. een exemplaar van het activiteitenprogramma voor de hiervoor genoemde periode. dient het

Het bestuur van de stichting stuurt jaarlijks vóór 1 mei aan de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten: a. een financieel verslag met een goedkeurende accountantsverklaring over het afgelopen boekjaar. b. een inhoudelijk verslag over het afgelopen boekjaar.

Samenwerking

RBT KAN werkt samen met 19 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen alsmede met de Duitse gemeente Kranenburg. Naast gemeenten werkt RBT KAN samen met ca. 700 bedrijven uit de toeristisch-recreatieve sector. Teneinde zo veel mogelijk recht te doen aan lokale en subregionale belangen is het werkgebied van RBT KAN opgedeeld in een aantal deelregio’s: Arnhem, Rijk van Nijmegen, Veluwezoom, Betuwe, Land van Maas en Waal, Gelderse Poort en De Liemers. Elke geografische deelregio heeft een overlegstructuur met RBT KAN. Binnen deze overlegstructuur vindt afstemming plaats over het toeristisch marketingbeleid.

Kern (maximaal 500 tekens)

RBT KAN werkt samen met gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen. Naast gemeenten werkt RBT KAN samen met ca. 700 bedrijven uit de toeristisch-recreatieve sector. Het werkgebied van RBT KAN is opgedeeld in een aantal deelregio’s: Arnhem, Rijk van Nijmegen, Veluwezoom, Betuwe, Land van Maas en Waal, Gelderse Poort en De Liemers. Elke geografische deelregio heeft een overlegstructuur met RBT KAN. Hierbinnen vindt afstemming plaats over het toeristische marketingbeleid.