Regionaal Bureau Toerisme Knooppunt Arnhem Nijmegen (RBT KAN)
Regionaal Bureau Toerisme Knooppunt Arnhem Nijmegen (RBT KAN)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht
- Ambtelijke organisatie, Raad: politiek belangrijk, College: bestuurlijk belangrijk
- Samenwerking biedt grote kansen.
RBT KAN werkt samen met gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen. Naast gemeenten werkt RBT KAN samen met ca. 700 bedrijven uit de toeristisch-recreatieve sector. Het werkgebied van RBT KAN is opgedeeld in een aantal deelregio’s: Arnhem, Rijk van Nijmegen, Veluwezoom, Betuwe, Land van Maas en Waal, Gelderse Poort en De Liemers. Elke geografische deelregio heeft een overlegstructuur met RBT KAN. Hierbinnen vindt afstemming plaats over het toeristische marketingbeleid.
Ja. Door het bundelen van krachten kunnen we Wijchen toeristisch beter profileren dan alleen. Toerisme is een belangrijke sector voor de werkgelegenheid in Wijchen. Door intensief samen te werken met het RBT KAN zowel publiek als privaat in de regio, op het gebied van destinatiemarketing, kunnen we een groei van de vrijetijdseconomie bevorderen. Hierdoor stimuleren we de werkgelegenheid in deze sector en werken we aan het doel om van de regio een toeristische topbestemming te maken. Zelfstandig heeft Wijchen te weinig toeristische aantrekkingskracht op de nationale en internationale markt én te weinig marketingbudget. regionaal samen optrekken en vermarkten is noodzakelijk om de regio te positioneren in een sterk concurrerende omgeving.
Raad
College
6661 EK Elst
6660 AD Elst
RBT KAN werkt samen met 20 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen alsmede met de Duitse gemeente Kranenburg. Naast gemeenten werkt RBT KAN samen met ca. 700 bedrijven uit de toeristisch-recreatieve sector. Teneinde zo veel mogelijk recht te doen aan lokale en subregionale belangen is het werkgebied van RBT KAN opgedeeld in een aantal deelregio’s: Arnhem, Rijk van Nijmegen, Veluwezoom, Betuwe, Land van Maas en Waal, Gelderse Poort en De Liemers. Elke geografische deelregio heeft een overlegstructuur met RBT KAN. Binnen deze overlegstructuur vindt afstemming plaats over het toeristisch marketingbeleid. In de regio Arnhem Nijmegen zijn verschillende VVV’s waar bezoekers diensten en producten kunnen afnemen. De VVV’s in de regio Arnhem Nijmegen vervullen de toeristische informatiefunctie voor RBT KAN.
De Gemeenschappelijke regeling financiële grondslag Stichting RBT KAN regelt de financiële bijdrage die de deelnemende gemeenten in het Rijk van Nijmegen leveren aan de stichting teneinde het gezamenlijke belang van destinatiemarketing van het Rijk van Nijmegen te regelen.
( downloaden)
- Toerisme, recreatie en evenementen
(1) Waarom is het belangrijk?
- Samenwerking biedt grote kansen.
(2) Voor wie is het vooral belangrijk?
- Raad: politiek belangrijk
- College: bestuurlijk belangrijk
- Ambtelijke organisatie
“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.
Regionaal, Internationaal (inclusief grensoverschrijdende samenwerking)
⧼Motief ambitieniveau⧽
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
- Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
⧼Motief efficientie⧽
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
⧼Motief organisatorisch⧽
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
Aan motief beantwoord?
Ja. Door het bundelen van krachten kunnen we Wijchen toeristisch beter profileren dan alleen. Toerisme is een belangrijke sector voor de werkgelegenheid in Wijchen. Door intensief samen te werken met het RBT KAN zowel publiek als privaat in de regio, op het gebied van destinatiemarketing, kunnen we een groei van de vrijetijdseconomie bevorderen. Hierdoor stimuleren we de werkgelegenheid in deze sector en werken we aan het doel om van de regio een toeristische topbestemming te maken. Zelfstandig heeft Wijchen te weinig toeristische aantrekkingskracht op de nationale en internationale markt én te weinig marketingbudget. regionaal samen optrekken en vermarkten is noodzakelijk om de regio te positioneren in een sterk concurrerende omgeving.
Inhoud
Door middel van vernieuwende marketing- en promotie-inspanningen meer bezoekers genereren die langer blijven, meer besteden, tot herhalingsbezoek overgaan en de regio aanbevelen aan vrienden en familie, om zo het toeristisch marktaandeel van de regio Arnhem Nijmegen in het algemeen en dat van de diverse deelgebieden in het bijzonder te vergroten. Kwantitatief beoogde resultaten:
> 4% stijging van het totaal aantal toeristische bezoeken.
> 4% stijging van het aantal toeristische overnachtingen.
> 2% stijging van het aantal zakelijke bezoeken.
> 2% stijging van het aantal zakelijke overnachtingen. > 4% stijging van de totale bestedingen in de sector.
Proces
Het bestuur van de stichting stuurt jaarlijks vóór 15 oktober aan de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten: a. een exemplaar van de begroting van inkomsten en uitgaven voor het komende boekjaar. b. een exemplaar van het activiteitenprogramma voor de hiervoor genoemde periode. dient het
Het bestuur van de stichting stuurt jaarlijks vóór 1 mei aan de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten: a. een financieel verslag met een goedkeurende accountantsverklaring over het afgelopen boekjaar. b. een inhoudelijk verslag over het afgelopen boekjaar.
Samenwerking
RBT KAN werkt samen met 19 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen alsmede met de Duitse gemeente Kranenburg. Naast gemeenten werkt RBT KAN samen met ca. 700 bedrijven uit de toeristisch-recreatieve sector. Teneinde zo veel mogelijk recht te doen aan lokale en subregionale belangen is het werkgebied van RBT KAN opgedeeld in een aantal deelregio’s: Arnhem, Rijk van Nijmegen, Veluwezoom, Betuwe, Land van Maas en Waal, Gelderse Poort en De Liemers. Elke geografische deelregio heeft een overlegstructuur met RBT KAN. Binnen deze overlegstructuur vindt afstemming plaats over het toeristisch marketingbeleid.
Kern (maximaal 500 tekens)
RBT KAN werkt samen met gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen. Naast gemeenten werkt RBT KAN samen met ca. 700 bedrijven uit de toeristisch-recreatieve sector. Het werkgebied van RBT KAN is opgedeeld in een aantal deelregio’s: Arnhem, Rijk van Nijmegen, Veluwezoom, Betuwe, Land van Maas en Waal, Gelderse Poort en De Liemers. Elke geografische deelregio heeft een overlegstructuur met RBT KAN. Hierbinnen vindt afstemming plaats over het toeristische marketingbeleid.
Een veelzeggend beeld
Een getal dat de kern raakt
In de regio Arnhem Nijmegen: - Bestedingen in de vrijetijdseconomie in 2016 1,37 miljard euro; -In 2016 werd 3% meer uitgegeven dan in 2014. - Werkgelegenheid vrijetijdssector ca 25.000 banen (16.750 FTE); 6,6 % van de totale werkgelegenheid in de regio. - Jaarlijks realiseert RBT KAN een (inter) nationaal marketingprogramma met een budget van ca € 4,5 miljoen. Hiervan nemen de gemeenten 1/3 deel voor hun rekening. Het toeristisch bedrijfsleven en overige partners financieren 2/3 deel.
Een goed voorstelbaar verhaal
Een bezoeker houdt zich niet aan gemeentegrenzen: die komt om in een regio te verblijven en te recreëren. Als we een aantrekkelijke regio willen zijn en blijven vraagt dat om meer regionale samenwerking en minder denken op lokaal niveau: dat geldt zowel voor het (toeristisch) aanbod als voor de marketingcommunicatie.
De deelnemende gemeenten betalen in 2018 volgens de begroting aan de stichting RBT KAN € 1.641.800. De bijdrage is gebaseerd op een bedrag per inwoner. De bijdrage van Wijchen is in 2018 € 55k.
In 2017 betaalden de gemeenten € 1.432.000 aan de stichting RBT KAN. In 2017 was de Wijchense bijdrage € 54k.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2018) | |||||||
Financiële middelen | Begroot 2018 | Feitelijk 2018 | Begroot 2019 | ||||
subsidie Wijchen | € 53982 | € 55474 | € … | ||||
TOTAAL | € 53.982 | € 55.474 | … | ||||
Voorgaand jaar (2017) | |||||||
Financiële middelen | Begroot 2017 | Feitelijk 2017 | Begroot 2018 | ||||
subsidie Wijchen | € 53.128 | € 54.773 | € ... | ||||
TOTAAL | € 53.128 | € 54.773 | … | ||||
Twee jaar terug (2016) | |||||||
Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel
| |||||||
Inbreng overige middelen | |||||||
Categorie | |||||||
subsidie | Een subsidie in de huurkosten voor de VVV | Financiële waarde: € 3500
| |||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2018) | |||||||
Categorie | Begroot 2018 | Feitelijk 2018 | Begroot 2019 | ||||
gemeenten Rijk van Nijmegen | € 416500 | € … | € … | ||||
gemeenten regio Arnhem | € 501300 | € … | € … | ||||
gemeenten Visit Veluwe | € 604000 | € … | € … | ||||
Visit Arnhem | € 120000 | € … | € … | ||||
TOTAAL | € 1.641.800 | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2017) | |||||||
Categorie | Begroot 2017 | Feitelijk 2017 | Begroot 2018 | ||||
Visit Arnhem | € ... | € 120.000 | € ... | ||||
gemeenten Rijk van Nijmegen | € ... | € 404.800 | € ... | ||||
gemeenten Visit Veluwe | € ... | € 422.800 | € ... | ||||
gemeenten regio Arnhem | € ... | € 484.400 | € ... | ||||
TOTAAL | … | € 1.432.000 | … | ||||
Twee jaar terug (2016) | |||||||
Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel | |||||||
Vreemd vermogen | |||||||
Lopend jaar (2018) | |||||||
Categorie | Begroot 2018 | Feitelijk 2018 | Begroot 2019 | ||||
kortlopende schulden | € … | € 18953 | € … | ||||
TOTAAL | … | € 18.953 | … | ||||
Voorgaand jaar (2017) | |||||||
Categorie | Begroot 2017 | Feitelijk 2017 | Begroot 2018 | ||||
kortlopende schulden | € ... | € 59 | € ... | ||||
TOTAAL | … | € 59 | … | ||||
Twee jaar terug (2016) | |||||||
Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel | |||||||
Eigen vermogen | |||||||
Lopend jaar (2018) | |||||||
Categorie | Begroot 2018 | Feitelijk 2018 | Begroot 2019 | ||||
algemene reserve | € … | € 132791 | € … | ||||
TOTAAL | … | € 132.791 | … | ||||
Voorgaand jaar (2017) | |||||||
Categorie | Begroot 2017 | Feitelijk 2017 | Begroot 2018 | ||||
algemene reserve | € ... | € 77.983 | € ... | ||||
TOTAAL | … | € 77.983 | … | ||||
Twee jaar terug (2016) | |||||||
Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel |
Inhoud
Alle vormen van vrijetijdsbesteding van Nederlandse en buitenlandse gasten dragen bij aan de economie en daarmee ook aan de werkgelegenheid in de regio. Volgens de laatste Toeristisch Recreatieve monitor Regio Arnhem Nijmegen, in opdracht van RBT KAN uitgevoerd door ZKA, zorgt toerisme en recreatie voor bijna 1,4 miljard euro aan bestedingen en voor ongeveer 25.000 directe (deeltijd)banen in de regio. De sector biedt daarmee veel werkgelegenheid aan vooral lager geschoold en praktisch personeel. ten opzichte van 2014 groeide het aantal overnachtingen in 2016 met 10%.
Proces
gerealiseerd conform beoogd proces.
Samenwerking
gerealiseerd conform beoogd proces.
Kern
SAMEN WERKEN AAN DE VRIJETIJDSECONOMIE LOONT! In de regio Arnhem Nijmegen waren de toeristische bestedingen waren in 2016 € 1,4 miljard en leverde daarmee voor ongeveer 25.000 directe (deeltijd)banen in de regio op.
- Toelichting
- Verdeelsleutel
De bijdrage is gebaseerd op een bedrag per inwoner.
- Evenwicht
Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Financieel | 10% (zeer onwaarschijnlijk) | Laag | ... | Niet afgedekt / Geen maatregelen |
Over de band van de samenwerking bereikt Wijchen een groter publiek voor dezelfde inzet aan middelen. via de samenwerking kunnnen regionaal projecten uitgevoerd worden waarvoor subsidiekansen zijn.
.
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
Nee. De Financiële Grondslag stelt ieder jaar op basis van het inwoneraantal, het standaardbedrag én een indicatiefactor van het CBS het bedrag op dat de deelnemende gemeentes moeten betalen aan de Stichting Regionaal Bureau Toerisme Knooppunt Arnhem Nijmegen
burgemeester en wethouders van de centrumgemeente bevorderen overleg tussen de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten en het bestuur van de stichting indien financiële stukken niet zijn goed bevonden.
Een gemeente kan uittreden uit deze regeling krachtens daartoe strekkende besluiten van haar bestuursorganen. De uittreding gaat in tenminste een half jaar na besluitvorming en wel per 1 januari van het eerstvolgende kalenderjaar.
Raad
College
per 1 januari 2018 zijn de marketingactiviteiten voor de regio Arnhem en de regio Nijmegen ondergebracht in een werkmaatschappij. Regio Arnhem Nijmegen BV. De marketingactiviteiten voor de Veluwe zijn ondergebracht in de werkmaatschappij VisitVeluwe BV. Beide werkmaatschappijen vallen direct onder de holding RBT KAN BV en zijn 100% dochter van de holding. De stichting Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen Veluwe is enig aandeelhouder van RBT KAN BV.
<ul><li>Property "Openbaar belang" (as page type) with input value "Motieven voor samenwerking: Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten: Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren, Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening.Efficiënter werken: Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren.Organisatorische voordelen: Professionaliseren van organisatie en/of bestuur.De belangrijkste motieven zijn: Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachtenStrategische kansen:Over de band van de samenwerking bereikt Wijchen een groter publiek voor dezelfde inzet aan middelen. via de samenwerking kunnnen regionaal projecten uitgevoerd worden waarvoor subsidiekansen zijn." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li> <!--br--><li>Property "Bestuurlijk belang" (as page type) with input value "Vertegenwoordiging in bestuursorganen: niet ingevuld. Zeggenschap: niet ingevuld." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li></ul>