Difference between revisions of "Sw-0635334296"

From Dashboard samenwerking Wijchen
Line 7: Line 7:
 
|Informeel privaat=nog onbekend
 
|Informeel privaat=nog onbekend
 
|Name=test 4
 
|Name=test 4
 +
|Afkorting=tst4
 
|Categorie=Samenwerking met belangrijke subsidiepartner
 
|Categorie=Samenwerking met belangrijke subsidiepartner
 +
|Formele subsidiekaders=Algemene subsidieverordening
 +
|Beschrijving=Een testbestand gemaakt tbv de developers bij Wikibase. Leuk bedrijf trouwens. ;)
 
|Archived=Yes
 
|Archived=Yes
 +
|Onderwerp=Beheer wijkcentra, dorpshuizen, multifunctionele accommodaties; Jeugd, jongeren, senioren
 +
|Waarom belangrijk=Samenwerking biedt grote kansen.;; Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
 +
|Belangrijkheid=Raad: politiek belangrijk
 +
|Delay publication=No
 
|Verbonden bestuurlijk=nog onbekend
 
|Verbonden bestuurlijk=nog onbekend
 
|Verbonden financieel=nog onbekend
 
|Verbonden financieel=nog onbekend
|Delay publication=No
 
 
}}
 
}}

Revision as of 09:31, 16 April 2020

test 4 (tst4)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht

Kernbeeld Zie meer
Toelichting
Onderwerp(en)
  • Beheer wijkcentra, dorpshuizen, multifunctionele accommodaties, Jeugd, jongeren, senioren
Aard van de samenwerking
    Belangrijk voor wie?
    • Raad: politiek belangrijk
    Belangrijk waarom?
    • Samenwerking biedt grote kansen., Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
    Beoogde resultaten
    Feitelijke resultaten
    Motieven
    Aan motief beantwoord?
    Begrote kosten en baten (begroting)
    Feitelijke kosten en baten (realisatie)
    Samenwerkingspartners
    Aandeel van de gemeente

    .

    Governance regime

    Het gaat om een nog onbekende samenwerking. Er is sprake van een .

    Proces

    Raad

    15 apr 2020
    yrdy
    Derde kwartaal, 2020
    test

    College

    30 apr 2020
    test 2


    Contactgegevens
    Vestigingsplaats
    Testplaats
    Organisatievorm
    Stichting- Gesticht!
    Bezoekadres
    Test Persson
    Teststraat 1
    1234 AB Teststad
    Test Persoon 2
    Teststraat 12
    1234 AB Teststad
    Correspondentieadres
    Test Eend
    Eendenstraat
    1234 AD Eendstad
    Website
    www.eendenpagina.co.uk
    Accounthouders
    User:Admin
    Totaaloverzicht Kernbeeld
    Toelichting

    Basisgegevens

    Naam
    test 4
    afkorting: tst4
    Beschrijving

    Een testbestand gemaakt tbv de developers bij Wikibase. Leuk bedrijf trouwens. ;)

    Formele Subsidiekaders
    • Algemene subsidieverordening
    Onderwerpen
    • Beheer wijkcentra, dorpshuizen, multifunctionele accommodaties
    • Jeugd, jongeren, senioren
    Belangrijkheid

    (1) Waarom is het belangrijk?

    • Samenwerking biedt grote kansen.
    • Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.


    (2) Voor wie is het vooral belangrijk?

    • Raad: politiek belangrijk

    Subsidieregime

    Soort subsidie

    Budgetsubsidie - Incidentele subsidie

    Looptijd

    Eenjarig

    Overheidsopdracht

    Ja- the lizard people - they command it! O.o

    Is er sprake van inkoop via subsidietender?

    Nee

    Prestatieplicht

    Subsidieafspraken afdwingbaar

    Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten

    Jaren
    Beoogde resultaten
    TOELICHTING
    Prestatieladder.png

    Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

    Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

    Inhoudelijke resultaten

    De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

    • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
    • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


    Prestaties in het beleidsproces

    Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?

    

Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

    Samenwerkingsprestaties

    Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


    Tips

    1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
    2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
    3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

    Inhoud

    savwavwav

    Proces

    wgavvwssv

    Samenwerking

    awvdawvd

    Kern (maximaal 500 tekens)

    sdvawnwadsbs

    Evaluatiecriteria waaraan je kunt zien of je succesvol bent
    TOELICHTING
    Evalueerbaar formuleren.png

    Evalueerbaar formuleren betekent dat je de kern van de zaak raakt en dat je tussentijds en achteraf kunt nagaan of het resultaat is gerealiseerd. Hoe concreter je effecten benoemt, des te meer resultaatgericht je handelt. Juist door een resultaat heel concreet te formuleren is het ook evalueerbaar. Omgekeerd, als je evalueerbaar werkt, ben je ook meer resultaatgericht. Je hebt dan immers een concreter beeld van wat je wilt bereiken.

    In de praktijk zien we vaak een voorkeur voor kwantitatieve maatstaven omdat die veel duidelijkheid bieden. Deze zijn vaak heel specifiek en meetbaar, maar het probleem is nogal eens dat ze niet de kern van de zaak raken. Wat betekent bijvoorbeeld de zelfredzaamheidsratio en wat zegt dit precies over de resultaten die een gemeente beoogt in het sociaal domein? Ook kunnen onbedoelde effecten optreden ('perverse effecten'). Denk bijvoorbeeld aan het oplossingspercentage van fietsendiefstallen. Door het ontraden van het afzien aangifte van een fietsendiefstal, kan het oplossingspercentage opgeschroefd worden.

    Tips

    1. Formuleer een zingevende en wervende kernboodschap. Focus niet op bijzaken of randverschijnselen.
    2. Gebruik waar mogelijk en wenselijk zinvolle combinaties van beeld, verhaal en getal.
    3. Voorkom een selectieve blik. Kijk niet alleen naar zaken die je kunt meten of waarover je al gegevens hebt.
    4. Verlies je niet in de ‘hoe-vraag’. Als je niet helder hebt wat je wil bereiken, kan de hoe-vraag 'prematuur' zijn en tot verspilde energie leiden.
    5. Bepaal samen met coproducenten en gebruikers de criteria en het proces om te evalueren. Maak afspraken over evaluatieve gesprekken en samen bij sturen.
    6. Bepaal wie welke gegevens aanlevert voor een gedeelde informatiepositie.
    7. Pas op voor kwantitatieve maatstaven die niet de kern raken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je criteria kiest op grond van wat je 'min of meer gemakkelijk' kwantitatief kunt vaststellen. Het kan ook zijn dat je je laat leiden door beschikbare data, bijvoorbeeld aan de hand van generieke benchmarks.
    8. Creëer een open cultuur en een organisatie gericht op leren. Een organisatie waarin je je controleerbaar kunt opstellen. Focus op wat je wilt bereiken, stuur op resultaten die je belangrijk vindt. Zie dit los van verantwoording, de oorzaken en de 'schuldvraag'. Voorkom met andere woorden situaties waarin je expres 'vaag' formuleert om niet aangesproken te kunnen worden op de resultaten.

    Een getal dat de kern raakt

    42

    Een goed voorstelbaar verhaal

    awdbdbwdbdwzcw

    Aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave
    TOELICHTING
    Prestatieladder.png

    Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

    Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

    Inhoudelijke resultaten

    De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

    • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
    • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


    Prestaties in het beleidsproces

    Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?

    

Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

    Samenwerkingsprestaties

    Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


    Tips

    1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
    2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
    3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

    Verlenen andere organisaties subsidie?

    Ja, namelijk:
    • Henk's testemporium
    • henks testemporium 2

    Totaalbedrag inleg

    € 10000

    Kosten en baten: begroting en realisatie
    Begroot:

    kjwgavjywg test

    Feitelijk:

    ouwhcaigcwjyb test

    Inbreng middelen: Actuele waarde of omvang (in €)


    Kosten (inbreng financiële middelen)

    Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs.

    Lopend jaar (2020)

    Financiële middelen Begroot 2020 Feitelijk 2020 Begroot 2021
    jhcvwajklh 1000 1000 € 900
    TOTAAL € 1.000 € 1.000 € 900

    Voorgaand jaar (2019)

    Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

    Twee jaar terug (2018)

    Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

    Baten

    Lopend jaar (2020)

    Categorie opbrengsten Begroot 2020 Feitelijk 2020 Begroot 2021
    wlkhjacvbakswj 1000 0 € 900
    TOTAAL € 1.000 € 0 € 900

    Voorgaand jaar (2019)

    Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

    Twee jaar terug (2018)

    Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

    Inbreng overige middelen

    Categorie
    Gunstige Huurafspraken: Financiële waarde: € 1000
    Ter beschikking stellen van ruimten, material of capaciteit: Financiële waarde: € 1000
    Bijdrage in kosten voor beheer en onderhoud van gebouwen en/of terrein: Financiële waarde: € 1000
    khjvwgab wiygbvjawbckjaywub
    Financiële waarde: € 1000

    Financiële resultaten

    Lopend jaar (2020)

    Categorie Begroot 2020 Feitelijk 2020 Begroot 2021
    kjyh gwajg 277 279 € 2786
    TOTAAL € 277 € 279 € 2.786

    Voorgaand jaar (2019)

    Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

    Twee jaar terug (2018)

    Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

    Vreemd vermogen

    Lopend jaar (2020)

    Categorie Begroot 2020 Feitelijk 2020 Begroot 2021
    cujyawggfdgfdg 100 28 € 523
    TOTAAL € 100 € 28 € 523

    Voorgaand jaar (2019)

    Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

    Twee jaar terug (2018)

    Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

    Eigen vermogen

    Lopend jaar (2020)

    Categorie Begroot 2020 Feitelijk 2020 Begroot 2021
    whjkgcagayjwgfgfgf 155 113 € 242
    TOTAAL € 155 € 113 € 242

    Voorgaand jaar (2019)

    Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

    Twee jaar terug (2018)

    Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel
    Feitelijke resultaten van de samenwerking

    Inhoud

    dgvwevbaw

    Proces

    dvwadvawdv

    Samenwerking

    wadvasxvwdb

    Kern

    wdbawedbnsdbw

    Kansen en risico's

    Risico's
    TOELICHTING

    Aard van de risico's

    Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

    • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
    • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
    • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
    • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
    • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

    Impact

    Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

    Risico = Kans X Impact

    Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

    Aard van het risico Kans Impact Toelichting Beheersmaatregelen Status beheersmaatregelen
    ⧼Aard van de risicos⧽ 75% (waarschijnlijk) Laag ... Andere aard kiezen. Volledig afgedekt
    Strategische kansen die de samenwerking biedt
    TOELICHTING

    • Lokaal:met inwoners/partners binnen de grenzen van de eigen gemeente.
    • Regionaal: met partners buiten de eigen gemeentegrens. Bijvoorbeeld met een aantal buurgemeenten, één of meer provincies, bedrijven in de omgeving van de gemeente.
    • Landelijk: samenwerking voor en met deelnemers uit het hele land.
    • Internationaal: samenwerking met buitenlandse partners, inclusief grensoverschrijdende samenwerking.

    Verbinden van andere samenwerkingspartners.

    Governance van de samenwerking

    Vertegenwoordiging in bestuursorganen
    Orgaan Burgemeester Wethouders Raadsleden Ambtelijk


    Algemeen Bestuur (AB) a b c d
    Zeggenschap
    Orgaan
    Aantal stemmen voor de gemeente
    Totaal aantal
    Eventuele toelichting
    TOELICHTING

    Denk bijvoorbeeld aan:

    • Eén stem per deelnemer – ‘one man, one vote’ (gelijkheidsbeginsel).
    • Aantal stemmen naar bijvoorbeeld het aantal inwoners of de omvang van de financiële bijdrage (proportionaliteitsbeginsel, gewogen stem).
    • Stemmen op basis van consensus (consensusbeginsel).
    • Een combinatie van bovenstaande.
    • Of iets anders....
    Raad van Advies (RvA)
    3
    4
    test
    Rol-, taak- en bevoegdheidsverdeling
    TOELICHTING

    Wie doet wat? In een samenwerking kunnen allerlei rollen en taken verdeeld worden. Er zijn bijvoorbeeld financiers, uitvoerders, kennisleveranciers, een regisseur et cetera.

    Bij een Centrumgemeenteconstructie kunnen deelnemende gemeenten allerlei taken onder brengen bij de centrumgemeente, die in opdracht van de andere gemeenten deze taken uitvoert. Daartoe verlenen de deelnemende gemeenten mandaat aan de centrumgemeente.

    test test

    Afspraken, procedures en instrumenten
    TOELICHTING

    Denk aan:

    • Tussentijdse evaluatie en monitoring.
    • Organiseren van werkbezoeken
    • Aanstellen van rapporteurs binnen de raad voor deze samenwerking.
    • Aanstellen van een bestuurlijke regisseur in het college.
    • Organiseren van gezamenlijke invloed pogingen met raden van andere gemeenten – zoals bij het afstemmen van zienswijzen.
    • Borging van de gemeentelijke eigenaarspositie.
    • Afspraken over informatievoorziening.
    • Onafhankelijk toezicht

    Toezichtarrangement: BASIS
    afspraaktest

    Proces

    Wie beslist over subsidie?

    Raad

    Procesbalk

    Raad

    15 apr 2020
    yrdy
    Derde kwartaal van 2020
    test

    College

    30 apr 2020
    test 2
    Overige relevante ontwikkelingen

    er is net een testpagina aangemaakt

    Bibliotheek

    Relevante documenten