|
|
(One intermediate revision by the same user not shown) |
Line 5: |
Line 5: |
| |Overdracht=De beoordeling tot toegang tot zorg en ondersteuning van Wmo en jeugd wet zijn gemandateerd naar deze het Swt waar deze organisatie deel van uit maakt | | |Overdracht=De beoordeling tot toegang tot zorg en ondersteuning van Wmo en jeugd wet zijn gemandateerd naar deze het Swt waar deze organisatie deel van uit maakt |
| |Vertegenwoordiging in bestuursorganen={{Vertegenwoordiging in bestuursorganen}} | | |Vertegenwoordiging in bestuursorganen={{Vertegenwoordiging in bestuursorganen}} |
− | |Afspraken, procedures en instrumenten=Mee de Gelders poort is een van de bestuursleden van Rondom Wijchen de coöperatie van zorg en welzijn voor de gemeente Wijchen | + | |Afspraken, procedures en instrumenten=MEE Gelders poort is een van de bestuursleden van Rondom Wijchen. |
− | |Consequenties beeindiging of uittreding=Mee de Gelderse poort krijgt een meer jarige subsidie ( 3 jaar ) . Op basis van behoorlijk bestuur zal ter alle tijde een passende opzeg termijn moeten worden gehanteerd indien men de subsidie wil beëindigen | + | |Consequenties beeindiging of uittreding=MEE Gelderse poort krijgt een jaarlijkse subsidie. Per 2020 brengen we de subsidie onder bij Rondom Wijchen. |
| |Delay publication=No | | |Delay publication=No |
| }} | | }} |
Latest revision as of 10:43, 10 April 2019
MEE Gelderse Poort (MEE)
E. Governance van de samenleving
Vorm van de samenwerking
Er is sprake van een stichting
Privaatrechtelijke samenwerkingsvormen
- Naamloze en Besloten Vennootschappen zijn rechtspersonen. Deelnemers participeren door de inbreng van kapitaal en zijn daarmee aandeelhouders. Aandelen van een BV staan op naam en zijn niet verhandelbaar, aandelen van een NV zijn vrij verhandelbaar. De bestuursorganen zijn de Algemene Vergadering van Aandeelhouders voor belangrijke strategische beslissingen, het bestuur of de directie voor dagelijkse leiding. Er kan een Raad van Commissarissen zijn als de interne toezichthouder op het Bestuur/ Directie.
- De Vennootschap onder firma is geen rechtspersoon en heeft geen organen zoals een bestuur of algemene vergadering van aandeelhouders. De vennoten zijn hoofdelijk aansprakelijk voor gemaakte schulden. Alle vennoten brengen iets in, kapitaal, arbeid of goederen. Een speciale vorm van de vof is de commanditaire vennootschap. Bij een cv wordt er onderscheid gemaakt tussen beherende vennoten die bevoegd zijn te handelen namens de vennootschap, en vennoten die slechts een financiële inbreng hebben. Deze laatste vennoten worden stille vennoten genoemd.
- De stichting is een rechtspersoon en richt zich op realisatie van een (ideëel) doel. Winst mag niet uitgekeerd aan bestuurders of oprichters. Een stichting kent een bestuur bestaande uit voorzitter, secretaris en penningmeester. Er is geen controlerend mechanisme in de vorm van een vergadering van aandeelhouders of leden (zoals een vereniging). Wel kan een raad van toezicht worden ingesteld.
- Een vereniging is een rechtspersoon en kent minimaal een algemene ledenvergadering en een bestuur. Eventueel kan een raad van toezicht of raad van commissarissen worden ingesteld.
- Een coöperatie en onderlinge waarborgmaatschappij zijn speciale verenigingen. In de praktijk komen grofweg drie typen voor: (1) Bedrijfscoöperatie, de leden zijn zelf ondernemer en laten de coöperatie centraal een aantal diensten verzorgen. (2) Productiecoöperatie, de leden zijn tevens werknemer van de coöperatie. (3) Consumentencoöperatie, de leden kopen, door de coöperatie, centraal ingekochte goederen van deze coöperatie en verdelen het behaalde voordeel.
- Bij een contract kan je bijvoorbeeld denken aan een commerciële transactie in de vorm van een opdracht voor werken, levering of dienstverlening. De omschreven prestaties in een contract zijn over en weer afdwingbaar.
.
Overdracht van publieke taken of bevoegdheden?
Delegatie
Delegatie en overdracht van bestuursbevoegdheden en regelgevende bevoegdheden vindt plaats door delegatie als bedoeld in artikel 10:13 Algemene wet bestuursrecht (Awb). Voor delegatie is een wettelijke grondslag vereist (artikel 10:15 Awb). Voor delegatie aan de bestuursorganen van een gemeentelijk gemeenschappelijk openbaar lichaam vormt artikel 30 lid 1 Wgr die wettelijke grondslag. Bij delegatie wordt niet alleen de bevoegdheid overgedragen maar komt de verantwoordelijkheid ook volledig bij de organen van het gemeenschappelijk openbaar lichaam te liggen. De overgedragen bevoegdheid wordt door het bestuur van het gemeenschappelijk openbaar lichaam zelfstandig en uit eigen naam uitgeoefend.
Mandaat
Mandaat als bedoeld in artikel 10:1 Algemene wet bestuursrecht (Awb) is de bevoegdheid om in naam van een ander te handelen en besluiten te nemen, maar zonder de daarbij horende verantwoordelijkheid. Bij mandateren worden geen bevoegdheden overgedragen. De mandaatgever blijft zelf bevoegd. Delegeren daarentegen betekent wel het overdragen van bevoegdheden, inclusief de verantwoordelijkheid. Een mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid zelf te hanteren.
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
De beoordeling tot toegang tot zorg en ondersteuning van Wmo en jeugd wet zijn gemandateerd naar deze het Swt waar deze organisatie deel van uit maakt
Afspraken, procedures en instrumenten
Denk aan:
- Tussentijdse evaluatie en monitoring.
- Organiseren van werkbezoeken
- Aanstellen van rapporteurs binnen de raad voor deze samenwerking.
- Aanstellen van een bestuurlijke regisseur in het college.
- Organiseren van gezamenlijke invloed pogingen met raden van andere gemeenten – zoals bij het afstemmen van zienswijzen.
- Borging van de gemeentelijke eigenaarspositie.
- Afspraken over informatievoorziening.
- Onafhankelijk toezicht
MEE Gelders poort is een van de bestuursleden van Rondom Wijchen.
Mogelijkheden en (financiële) consequenties voor beëindiging of uittreding
MEE Gelderse poort krijgt een jaarlijkse subsidie. Per 2020 brengen we de subsidie onder bij Rondom Wijchen.