Difference between revisions of "Sw-0076024150"

From Dashboard samenwerking Wijchen
 
(2 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 6: Line 6:
 
|Informeel publiek=nog onbekend
 
|Informeel publiek=nog onbekend
 
|Informeel privaat=nog onbekend
 
|Informeel privaat=nog onbekend
|Name=[SR] MeerVoormekaar
+
|Name=MeerVoormekaar
 
|Afkorting=Meer
 
|Afkorting=Meer
 
|Categorie=Samenwerking met belangrijke subsidiepartners
 
|Categorie=Samenwerking met belangrijke subsidiepartners
 
|Beschrijving=Brede welzijn instelling voor Wijchen en Druten
 
|Beschrijving=Brede welzijn instelling voor Wijchen en Druten
|Verbonden bestuurlijk=nog onbekend
+
|Archived=No
 +
|Onderwerp=Zorg en welzijn
 +
|Programmas=Programma Ondersteuning en Zorg
 +
|Waarom belangrijk=Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.;; Samenwerking biedt grote kansen.;; Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
 +
|Belangrijkheid=Raad: politiek belangrijk;; College: bestuurlijk belangrijk;; Ambtelijke organisatie
 +
|Verbonden bestuurlijk=nee
 
|Verbonden financieel=nog onbekend
 
|Verbonden financieel=nog onbekend
 +
|Schaalvansamenwerking=Lokaal
 +
|Gemeenten=Gemeente Wijchen
 +
|Andere gemeenten=druten
 +
|Bedrijven=Alle zorg- en welzijnspartijen in Wijchen
 +
|Maatschappelijke organisaties=Sociaal Wijkteam Wijchen; WMO-raad
 +
|Overige organisaties=Cliëntenraden; rondom wijchen
 +
|Aard beleidsafstemming=Beleidsafstemming
 +
|Aard beleidsuitvoering=Gezamenlijke beleidsuitvoering
 +
|Aard hulpbronnen=Delen hulpbronnen
 +
|Aard netwerk=Netwerk of platform
 
|Delay publication=No
 
|Delay publication=No
 
}}
 
}}

Latest revision as of 10:47, 10 April 2019

MeerVoormekaar (Meer)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht

  • De gegevens worden momenteel nog bijgewerkt en zullen zo spoedig mogelijk online beschikbaar worden gemaakt. Zodra de laatste gegevens zijn gepubliceerd kunt u hier een export maken in Excelformaat.
  • Afdrukken


. . .

Proces

Raad

derde kwartaal, 2019
de raad wordt geïnformeerd middels een informatie nota over de vaststelling over 2018 de aanvraag voor 2020 zal geïntegreerd worden in de aanvraag van rondom Wijchen in dit kwartaal middels een beslis nota naar de raad

College

derde kwartaal, 2019
beslisnota vaststelling subsidie meervoormekaar en informatie nota voor de raad Beslisnota aanvraag 2020 rondom Wijchen met doorgeleiding naar de raad


Contactgegevens
Vestigingsplaats
Wijchen
Bezoekadres
Campuslaan 6
6602 HX Wijchen
Website
https://www.meervoormekaar.nl/
Accounthouders
Miranda Thijssen
Totaaloverzicht Kernbeeld
Toelichting

Basisgegevens

Naam
MeerVoormekaar
afkorting: Meer
Beschrijving

Brede welzijn instelling voor Wijchen en Druten

Onderwerpen
  • Zorg en welzijn
Raadsprogrammaʼs
Belangrijkheid

(1) Waarom is het belangrijk?

  • Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.
  • Samenwerking biedt grote kansen.
  • Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.


(2) Voor wie is het vooral belangrijk?

  • Raad: politiek belangrijk
  • College: bestuurlijk belangrijk
  • Ambtelijke organisatie
‘Verbonden partij’ ‘Verbonden partij’ volgens definitie in het Besluit Begroting en Verantwoording
(1) De gemeente heeft geen bestuurlijk belang.

“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.

(2) '

“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.

Schaal van de samenwerking

Lokaal

Samenwerkingspartners
Gemeenten: Gemeente Wijchen, druten
Bedrijven: Alle zorg- en welzijnspartijen in Wijchen
Maatschappelijke organisaties: Sociaal Wijkteam Wijchen, WMO-raad
Overige organisaties: Cliëntenraden, rondom wijchen
Aard van de samenwerking
Beleidsafstemming - Bij beleidsafstemming gaat het om het maken van afspraken om beleid beter op elkaar te laten aansluiten, voor gezamenlijk beleid dan wel ‘beleidsharmonisatie’. Ook kan het gaan om het ontwikkelen van een gemeenschappelijke visie of een strategie. Een voorbeeld van beleidsafstemming is het maken van afspraken over de realisatie van bedrijventerreinen.
Gezamenlijke beleidsuitvoering - Bij gezamenlijke uitvoering gaat het realiseren van een uitvoeringsorganisatie voor het uitvoeren van het beleid. Dit hoeft niet per se gepaard gaat met gemeenschappelijk beleid – er is voor de partners maatwerk mogelijk wat ze kunnen afnemen. Gezamenlijke uitvoering kan bijvoorbeeld vorm krijgen in een gemeenschappelijke sociale dienst. Partijen kunnen er ook voor kiezen het beleid gelijk te trekken. Er is dan ook sprake van ‘beleidsafstemming’ naast gemeenschappelijke uitvoering.
Delen hulpbronnen -
Netwerk of platform - Bij een netwerk of platform gaat het vooral om ontmoeting, kennisdeling en informatie-uitwisseling. Denk aan het uitwisselen van ideeën, zicht krijgen op actuele ontwikkelingen, elkaar (beter) leren kennen, verkennen van kansen en mogelijkheden.

Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten

Aan dit onderdeel wordt momenteel gewerkt. De nieuwe of bijgewerkte gegevens zullen zo spoedig mogelijk worden gepubliceerd.

Kansen en risico's

Strategische kansen die de samenwerking biedt
TOELICHTING

  • Lokaal:met inwoners/partners binnen de grenzen van de eigen gemeente.
  • Regionaal: met partners buiten de eigen gemeentegrens. Bijvoorbeeld met een aantal buurgemeenten, één of meer provincies, bedrijven in de omgeving van de gemeente.
  • Landelijk: samenwerking voor en met deelnemers uit het hele land.
  • Internationaal: samenwerking met buitenlandse partners, inclusief grensoverschrijdende samenwerking.

samenhang in het plan van MeerVoormekaar en dat van rondom Wijchen wat welzijn toegang en zorg versterkt en verbeterd binnen de gemeente Wijchen

Governance van de samenwerking


Vorm van de samenwerking
Er is sprake van een samenwerking via subsidierelatie zonder afdwingbaar resultaat

TOELICHTING

Samenwerken via een gemeenschappelijke regeling (Wet gemeenschappelijke regeling)

Er zijn verschillende soorten gemeenschappelijke regelingen:

  • Een gemeenschappelijk openbaar lichaam is de zwaarste gemeenschappelijke regeling en heeft de status van een rechtspersoon. Deze vorm bestaat uit drie bestuursorganen: Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en voorzitter. Deelnemers kunnen taken en bevoegdheden aan het openbaar lichaam overdragen. Dit is een veel voorkomende vorm van publiekrechtelijke samenwerking.
  • Een gemeenschappelijk orgaan heeft een dagelijks bestuur en beschikt niet over rechtspersoonlijkheid. Overdragen van bevoegdheden is beperkt mogelijk en de samenwerking kan geen personeel in dienst nemen. Deze samenwerking wordt vooral ingezet als overlegorgaan.
  • Een centrumgemeente oefent taken en bevoegdheden uit voor andere gemeenten. Deze samenwerking heeft geen eigen bestuur.
  • Een bedrijfsvoeringsorganisatie wordt opgericht voor de behartiging van bedrijfsvoerings- of uitvoeringstaken. Deze vorm kent alleen een enkelvoudig bestuur: het dagelijks bestuur.
  • Een regeling zonder meer is de lichtste vorm zonder overdracht van taken of bevoegdheden. Alleen afspraken worden vastgelegd – meestal zonder juridische binding – onder noemers zoals een ‘overheidsconvenant’ of ‘bestuursakkoord’.

Samenwerken via een subsidierelatie

Subsidie is een bijzondere vorm van samenwerking. Deze valt niet onder de Wet gemeenschappelijke regeling maar de Algemene wet bestuursrecht. Onder subsidie wordt ingevolge artikel 4:21 lid 1 van de Awb verstaan: (1) de aanspraak op financiële middelen, (2) door een bestuursorgaan verstrekt (3) met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, (4) anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten. Er zijn globaal twee varianten:

  • Niet afdwingbare subsidie: de subsidieontvanger krijgt een voorlopige aanspraak op middelen. Indien de ontvanger zich niet houdt aan bepaalde verplichtingen kan de gemeente de verleende subsidie lager of nihil vast stellen en betaalde voorschotten terugvorderen (art 4:21 Awb).
  • Afdwingbare subsidie: de gemeente kan ten behoeve van bijzondere belangen een prestatieplicht opleggen om de gesubsidieerde activiteiten daadwerkelijk uit te voeren door middel van een ‘uitvoeringsovereenkomst’ (art 4:36 Awb). Om die reden kan tevens sprake zijn van een ‘overheidsopdracht’.
.
Overdracht van publieke taken of bevoegdheden?
TOELICHTING

Delegatie

Delegatie en overdracht van bestuursbevoegdheden en regelgevende bevoegdheden vindt plaats door delegatie als bedoeld in artikel 10:13 Algemene wet bestuursrecht (Awb). Voor delegatie is een wettelijke grondslag vereist (artikel 10:15 Awb). Voor delegatie aan de bestuursorganen van een gemeentelijk gemeenschappelijk openbaar lichaam vormt artikel 30 lid 1 Wgr die wettelijke grondslag. Bij delegatie wordt niet alleen de bevoegdheid overgedragen maar komt de verantwoordelijkheid ook volledig bij de organen van het gemeenschappelijk openbaar lichaam te liggen. De overgedragen bevoegdheid wordt door het bestuur van het gemeenschappelijk openbaar lichaam zelfstandig en uit eigen naam uitgeoefend.

Mandaat

Mandaat als bedoeld in artikel 10:1 Algemene wet bestuursrecht (Awb) is de bevoegdheid om in naam van een ander te handelen en besluiten te nemen, maar zonder de daarbij horende verantwoordelijkheid. Bij mandateren worden geen bevoegdheden overgedragen. De mandaatgever blijft zelf bevoegd. Delegeren daarentegen betekent wel het overdragen van bevoegdheden, inclusief de verantwoordelijkheid. Een mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid zelf te hanteren.

Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?

bepaalde medewerkers van meer functioneren in het swt en mogen voorzieningen toekennen

Rol-, taak- en bevoegdheidsverdeling
TOELICHTING

Wie doet wat? In een samenwerking kunnen allerlei rollen en taken verdeeld worden. Er zijn bijvoorbeeld financiers, uitvoerders, kennisleveranciers, een regisseur et cetera.

Bij een Centrumgemeenteconstructie kunnen deelnemende gemeenten allerlei taken onder brengen bij de centrumgemeente, die in opdracht van de andere gemeenten deze taken uitvoert. Daartoe verlenen de deelnemende gemeenten mandaat aan de centrumgemeente.

samen met Mee de Gelderse Poort en Rondom Wijchen is Meervoormekaar verantwoordelijk voor welzijn toegang en zorg

Afspraken, procedures en instrumenten
TOELICHTING

Denk aan:

  • Tussentijdse evaluatie en monitoring.
  • Organiseren van werkbezoeken
  • Aanstellen van rapporteurs binnen de raad voor deze samenwerking.
  • Aanstellen van een bestuurlijke regisseur in het college.
  • Organiseren van gezamenlijke invloed pogingen met raden van andere gemeenten – zoals bij het afstemmen van zienswijzen.
  • Borging van de gemeentelijke eigenaarspositie.
  • Afspraken over informatievoorziening.
  • Onafhankelijk toezicht

meervoormekaar neemt deel aan de verantwoordingsgesprekken over zorg en welzijn en levert zelf halfjaarlijks rapportages op. Tijdens het bespreken van rapportages kan er bijstelling van het uit te voeren plan plaats vinden

Mogelijkheden en (financiële) consequenties voor beëindiging of uittreding

subsidie moet opgezegd worden op basis van behoorlijk bestuur.

Proces

Procesbalk

Raad

derde kwartaal van 2019
de raad wordt geïnformeerd middels een informatie nota over de vaststelling over 2018 de aanvraag voor 2020 zal geïntegreerd worden in de aanvraag van rondom Wijchen in dit kwartaal middels een beslis nota naar de raad

College

derde kwartaal van 2019
beslisnota vaststelling subsidie meervoormekaar en informatie nota voor de raad Beslisnota aanvraag 2020 rondom Wijchen met doorgeleiding naar de raad
Overige relevante ontwikkelingen

de raad wordt 4 keer per jaar geïnformeerd over de ontwikkelingen binnen welzijn toegang en zorg middels een monitor informatie bijeenkomst

Bibliotheek

Relevante documenten