|
|
Line 5: |
Line 5: |
| |Overdracht=De teamleider van Munitax is aangewezen als heffingsambtenaar van de gemeente Wijchen. Dit betekent dat de uitvoering van de heffing en inning van gemeentelijke belastingen is overgedragen. | | |Overdracht=De teamleider van Munitax is aangewezen als heffingsambtenaar van de gemeente Wijchen. Dit betekent dat de uitvoering van de heffing en inning van gemeentelijke belastingen is overgedragen. |
| |Verdeling rol taak en bevoegdheid=Op basis van vastgestelde dienstverleningsovereenkomsten (per jaar) voert Munitax de werkzaamheden zelfstandig uit en brengt verslag uit aan de delnemende gemeenten. | | |Verdeling rol taak en bevoegdheid=Op basis van vastgestelde dienstverleningsovereenkomsten (per jaar) voert Munitax de werkzaamheden zelfstandig uit en brengt verslag uit aan de delnemende gemeenten. |
| + | |Toezichtarrangement=BASIS |
| |Consequenties beeindiging of uittreding=Bij uittreding zal - op basis van advies van een externe deskundige - een uittredingssom verschuldigd zijn. Deze bevat tenminste de kosten die zijn verbonden aan (gedwongen) ontslag van medewerkers van Munitax als gevolg van de uittreding. | | |Consequenties beeindiging of uittreding=Bij uittreding zal - op basis van advies van een externe deskundige - een uittredingssom verschuldigd zijn. Deze bevat tenminste de kosten die zijn verbonden aan (gedwongen) ontslag van medewerkers van Munitax als gevolg van de uittreding. |
| |Delay publication=No | | |Delay publication=No |
| }} | | }} |
Latest revision as of 13:45, 16 April 2019
Munitax (Munitax)
E. Governance van de samenleving
Vorm van de samenwerking
Er is sprake van een centrumgemeenteconstructie
Samenwerken via een gemeenschappelijke regeling (Wet gemeenschappelijke regeling)
Er zijn verschillende soorten gemeenschappelijke regelingen:
- Een gemeenschappelijk openbaar lichaam is de zwaarste gemeenschappelijke regeling en heeft de status van een rechtspersoon. Deze vorm bestaat uit drie bestuursorganen: Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en voorzitter. Deelnemers kunnen taken en bevoegdheden aan het openbaar lichaam overdragen. Dit is een veel voorkomende vorm van publiekrechtelijke samenwerking.
- Een gemeenschappelijk orgaan heeft een dagelijks bestuur en beschikt niet over rechtspersoonlijkheid. Overdragen van bevoegdheden is beperkt mogelijk en de samenwerking kan geen personeel in dienst nemen. Deze samenwerking wordt vooral ingezet als overlegorgaan.
- Een centrumgemeente oefent taken en bevoegdheden uit voor andere gemeenten. Deze samenwerking heeft geen eigen bestuur.
- Een bedrijfsvoeringsorganisatie wordt opgericht voor de behartiging van bedrijfsvoerings- of uitvoeringstaken. Deze vorm kent alleen een enkelvoudig bestuur: het dagelijks bestuur.
- Een regeling zonder meer is de lichtste vorm zonder overdracht van taken of bevoegdheden. Alleen afspraken worden vastgelegd – meestal zonder juridische binding – onder noemers zoals een ‘overheidsconvenant’ of ‘bestuursakkoord’.
Samenwerken via een subsidierelatie
Subsidie is een bijzondere vorm van samenwerking. Deze valt niet onder de Wet gemeenschappelijke regeling maar de Algemene wet bestuursrecht. Onder subsidie wordt ingevolge artikel 4:21 lid 1 van de Awb verstaan: (1) de aanspraak op financiële middelen, (2) door een bestuursorgaan verstrekt (3) met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, (4) anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten. Er zijn globaal twee varianten:
- Niet afdwingbare subsidie: de subsidieontvanger krijgt een voorlopige aanspraak op middelen. Indien de ontvanger zich niet houdt aan bepaalde verplichtingen kan de gemeente de verleende subsidie lager of nihil vast stellen en betaalde voorschotten terugvorderen (art 4:21 Awb).
- Afdwingbare subsidie: de gemeente kan ten behoeve van bijzondere belangen een prestatieplicht opleggen om de gesubsidieerde activiteiten daadwerkelijk uit te voeren door middel van een ‘uitvoeringsovereenkomst’ (art 4:36 Awb). Om die reden kan tevens sprake zijn van een ‘overheidsopdracht’.
.
Overdracht van publieke taken of bevoegdheden?
Delegatie
Delegatie en overdracht van bestuursbevoegdheden en regelgevende bevoegdheden vindt plaats door delegatie als bedoeld in artikel 10:13 Algemene wet bestuursrecht (Awb). Voor delegatie is een wettelijke grondslag vereist (artikel 10:15 Awb). Voor delegatie aan de bestuursorganen van een gemeentelijk gemeenschappelijk openbaar lichaam vormt artikel 30 lid 1 Wgr die wettelijke grondslag. Bij delegatie wordt niet alleen de bevoegdheid overgedragen maar komt de verantwoordelijkheid ook volledig bij de organen van het gemeenschappelijk openbaar lichaam te liggen. De overgedragen bevoegdheid wordt door het bestuur van het gemeenschappelijk openbaar lichaam zelfstandig en uit eigen naam uitgeoefend.
Mandaat
Mandaat als bedoeld in artikel 10:1 Algemene wet bestuursrecht (Awb) is de bevoegdheid om in naam van een ander te handelen en besluiten te nemen, maar zonder de daarbij horende verantwoordelijkheid. Bij mandateren worden geen bevoegdheden overgedragen. De mandaatgever blijft zelf bevoegd. Delegeren daarentegen betekent wel het overdragen van bevoegdheden, inclusief de verantwoordelijkheid. Een mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid zelf te hanteren.
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
De teamleider van Munitax is aangewezen als heffingsambtenaar van de gemeente Wijchen. Dit betekent dat de uitvoering van de heffing en inning van gemeentelijke belastingen is overgedragen.
Rol-, taak- en bevoegdheidsverdeling
Wie doet wat? In een samenwerking kunnen allerlei rollen en taken verdeeld worden. Er zijn bijvoorbeeld financiers, uitvoerders, kennisleveranciers, een regisseur et cetera.
Bij een Centrumgemeenteconstructie kunnen deelnemende gemeenten allerlei taken onder brengen bij de centrumgemeente, die in opdracht van de andere gemeenten deze taken uitvoert. Daartoe verlenen de deelnemende gemeenten mandaat aan de centrumgemeente.
Op basis van vastgestelde dienstverleningsovereenkomsten (per jaar) voert Munitax de werkzaamheden zelfstandig uit en brengt verslag uit aan de delnemende gemeenten.
Afspraken, procedures en instrumenten
Denk aan:
- Tussentijdse evaluatie en monitoring.
- Organiseren van werkbezoeken
- Aanstellen van rapporteurs binnen de raad voor deze samenwerking.
- Aanstellen van een bestuurlijke regisseur in het college.
- Organiseren van gezamenlijke invloed pogingen met raden van andere gemeenten – zoals bij het afstemmen van zienswijzen.
- Borging van de gemeentelijke eigenaarspositie.
- Afspraken over informatievoorziening.
- Onafhankelijk toezicht
Toezichtarrangement: BASIS
Mogelijkheden en (financiële) consequenties voor beëindiging of uittreding
Bij uittreding zal - op basis van advies van een externe deskundige - een uittredingssom verschuldigd zijn. Deze bevat tenminste de kosten die zijn verbonden aan (gedwongen) ontslag van medewerkers van Munitax als gevolg van de uittreding.