Difference between revisions of "Sw-0540519090/C/2018"

From Dashboard samenwerking Wijchen
Line 23: Line 23:
 
|Opgave samenwerking=RBT KAN werkt samen met 19 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen alsmede met de Duitse gemeente Kranenburg. Naast gemeenten werkt RBT KAN samen met ca. 700 bedrijven uit de toeristisch-recreatieve sector. Teneinde zo veel mogelijk recht te doen aan lokale en subregionale belangen is het werkgebied van RBT KAN opgedeeld in een aantal deelregio’s: Arnhem, Rijk van Nijmegen, Veluwezoom, Betuwe, Land van Maas en Waal, Gelderse Poort en De Liemers. Elke geografische deelregio heeft een overlegstructuur met RBT KAN. Binnen deze overlegstructuur vindt afstemming plaats over het toeristisch marketingbeleid.
 
|Opgave samenwerking=RBT KAN werkt samen met 19 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen alsmede met de Duitse gemeente Kranenburg. Naast gemeenten werkt RBT KAN samen met ca. 700 bedrijven uit de toeristisch-recreatieve sector. Teneinde zo veel mogelijk recht te doen aan lokale en subregionale belangen is het werkgebied van RBT KAN opgedeeld in een aantal deelregio’s: Arnhem, Rijk van Nijmegen, Veluwezoom, Betuwe, Land van Maas en Waal, Gelderse Poort en De Liemers. Elke geografische deelregio heeft een overlegstructuur met RBT KAN. Binnen deze overlegstructuur vindt afstemming plaats over het toeristisch marketingbeleid.
 
|Opgave kern=RBT KAN werkt samen met gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen. Naast gemeenten werkt RBT KAN samen met ca. 700 bedrijven uit de toeristisch-recreatieve sector. Het werkgebied van RBT KAN is opgedeeld in een aantal deelregio’s: Arnhem, Rijk van Nijmegen, Veluwezoom, Betuwe, Land van Maas en Waal, Gelderse Poort en De Liemers. Elke geografische deelregio heeft een overlegstructuur met RBT KAN. Hierbinnen vindt afstemming plaats over het toeristische marketingbeleid.
 
|Opgave kern=RBT KAN werkt samen met gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen. Naast gemeenten werkt RBT KAN samen met ca. 700 bedrijven uit de toeristisch-recreatieve sector. Het werkgebied van RBT KAN is opgedeeld in een aantal deelregio’s: Arnhem, Rijk van Nijmegen, Veluwezoom, Betuwe, Land van Maas en Waal, Gelderse Poort en De Liemers. Elke geografische deelregio heeft een overlegstructuur met RBT KAN. Hierbinnen vindt afstemming plaats over het toeristische marketingbeleid.
 +
|Feitelijk inhoud=Alle vormen van vrijetijdsbesteding van
 +
Nederlandse en buitenlandse gasten dragen bij aan de economie en daarmee ook aan de werkgelegenheid in de regio. Volgens de laatste Toeristisch Recreatieve monitor Regio Arnhem Nijmegen, in opdracht van RBT KAN
 +
uitgevoerd door ZKA, zorgt toerisme en
 +
recreatie voor bijna 1,4 miljard euro aan
 +
bestedingen en voor ongeveer 25.000
 +
directe (deeltijd)banen in de regio. De
 +
sector biedt daarmee veel werkgelegenheid aan vooral lager geschoold en praktisch personeel. ten opzichte van 2014 groeide het aantal overnachtingen in 2016 met 10%.
 +
|Feitelijk proces=gerealiseerd conform beoogd proces.
 +
|Feitelijk samenwerking=gerealiseerd conform beoogd proces.
 +
|Feitelijk kern=SAMEN WERKEN AAN DE VRIJETIJDSECONOMIE LOONT!
 +
In de regio Arnhem Nijmegen waren de toeristische bestedingen waren in 2016 € 1,4 miljard en leverde daarmee voor ongeveer 25.000 directe (deeltijd)banen in de regio op.
 +
|Evaluatie verhaal=Een bezoeker houdt zich niet aan gemeentegrenzen: die komt om in een regio te verblijven en te recreëren. Als
 +
we een aantrekkelijke regio willen zijn en blijven vraagt dat om meer regionale samenwerking en minder denken op lokaal niveau: dat geldt zowel voor het (toeristisch) aanbod als voor de marketingcommunicatie.
 +
|Evaluatie beeld=Kasteel Wijchen 4.JPG
 +
|Evaluatie getal=In de regio Arnhem Nijmegen:
 +
- Bestedingen in de vrijetijdseconomie in 2016 1,37 miljard euro;
 +
-In 2016 werd 3% meer uitgegeven dan in 2014.
 +
- Werkgelegenheid vrijetijdssector ca 25.000 banen (16.750 FTE); 6,6 % van de totale werkgelegenheid in de regio.
 +
- Jaarlijks realiseert RBT KAN een (inter) nationaal marketingprogramma met een budget van ca € 4,5 miljoen. Hiervan nemen de gemeenten 1/3 deel voor hun rekening. Het toeristisch bedrijfsleven en overige partners financieren 2/3 deel.
 
|Aandeel realisatie evenwicht=nog onbekend
 
|Aandeel realisatie evenwicht=nog onbekend
 
|Aandeel realisatie evenwicht baten=nog onbekend
 
|Aandeel realisatie evenwicht baten=nog onbekend
 
}}
 
}}

Revision as of 11:35, 26 April 2018

Regionaal Bureau Toerisme Knooppunt Arnhem Nijmegen (RBT KAN)
C Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten (2018)

Jaar 2018

Jaren

Motieven voor samenwerking

⧼Motief ambitieniveau⧽

  • Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
  • Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening

⧼Motief efficientie⧽

  • Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren

⧼Motief organisatorisch⧽

  • Professionaliseren van organisatie en/of bestuur

Aan motief beantwoord?

Ja. Door het bundelen van krachten kunnen we Wijchen toeristisch beter profileren dan alleen. Toerisme is een belangrijke sector voor de werkgelegenheid in Wijchen. Door intensief samen te werken met het RBT KAN zowel publiek als privaat in de regio, op het gebied van destinatiemarketing, kunnen we een groei van de vrijetijdseconomie bevorderen. Hierdoor stimuleren we de werkgelegenheid in deze sector en werken we aan het doel om van de regio een toeristische topbestemming te maken. Zelfstandig heeft Wijchen te weinig toeristische aantrekkingskracht op de nationale en internationale markt én te weinig marketingbudget. regionaal samen optrekken en vermarkten is noodzakelijk om de regio te positioneren in een sterk concurrerende omgeving.

Belangrijkste motieven: Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten

Beoogde resultaten
TOELICHTING
Prestatieladder.png

Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

Inhoudelijke resultaten

De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

  • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
  • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


Prestaties in het beleidsproces

Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?



Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

Samenwerkingsprestaties

Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


Tips

  1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
  2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
  3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

Inhoud

Door middel van vernieuwende marketing- en promotie-inspanningen meer bezoekers genereren die langer blijven, meer besteden, tot herhalingsbezoek overgaan en de regio aanbevelen aan vrienden en familie, om zo het toeristisch marktaandeel van de regio Arnhem Nijmegen in het algemeen en dat van de diverse deelgebieden in het bijzonder te vergroten. Kwantitatief beoogde resultaten:

> 4% stijging van het totaal aantal toeristische bezoeken. 

> 4% stijging van het aantal toeristische overnachtingen.

> 2% stijging van het aantal zakelijke bezoeken. 

> 2% stijging van het aantal zakelijke overnachtingen. > 4% stijging van de totale bestedingen in de sector.

Proces

Het bestuur van de stichting stuurt jaarlijks vóór 15 oktober aan de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten: a. een exemplaar van de begroting van inkomsten en uitgaven voor het komende boekjaar. b. een exemplaar van het activiteitenprogramma voor de hiervoor genoemde periode. dient het

Het bestuur van de stichting stuurt jaarlijks vóór 1 mei aan de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten: a. een financieel verslag met een goedkeurende accountantsverklaring over het afgelopen boekjaar. b. een inhoudelijk verslag over het afgelopen boekjaar.

Samenwerking

RBT KAN werkt samen met 19 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen alsmede met de Duitse gemeente Kranenburg. Naast gemeenten werkt RBT KAN samen met ca. 700 bedrijven uit de toeristisch-recreatieve sector. Teneinde zo veel mogelijk recht te doen aan lokale en subregionale belangen is het werkgebied van RBT KAN opgedeeld in een aantal deelregio’s: Arnhem, Rijk van Nijmegen, Veluwezoom, Betuwe, Land van Maas en Waal, Gelderse Poort en De Liemers. Elke geografische deelregio heeft een overlegstructuur met RBT KAN. Binnen deze overlegstructuur vindt afstemming plaats over het toeristisch marketingbeleid.

Kern (maximaal 500 tekens)

RBT KAN werkt samen met gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen. Naast gemeenten werkt RBT KAN samen met ca. 700 bedrijven uit de toeristisch-recreatieve sector. Het werkgebied van RBT KAN is opgedeeld in een aantal deelregio’s: Arnhem, Rijk van Nijmegen, Veluwezoom, Betuwe, Land van Maas en Waal, Gelderse Poort en De Liemers. Elke geografische deelregio heeft een overlegstructuur met RBT KAN. Hierbinnen vindt afstemming plaats over het toeristische marketingbeleid.

Evaluatiecriteria waaraan je kunt zien of je succesvol bent
TOELICHTING
Evalueerbaar formuleren.png

Evalueerbaar formuleren betekent dat je de kern van de zaak raakt en dat je tussentijds en achteraf kunt nagaan of het resultaat is gerealiseerd. Hoe concreter je effecten benoemt, des te meer resultaatgericht je handelt. Juist door een resultaat heel concreet te formuleren is het ook evalueerbaar. Omgekeerd, als je evalueerbaar werkt, ben je ook meer resultaatgericht. Je hebt dan immers een concreter beeld van wat je wilt bereiken.

In de praktijk zien we vaak een voorkeur voor kwantitatieve maatstaven omdat die veel duidelijkheid bieden. Deze zijn vaak heel specifiek en meetbaar, maar het probleem is nogal eens dat ze niet de kern van de zaak raken. Wat betekent bijvoorbeeld de zelfredzaamheidsratio en wat zegt dit precies over de resultaten die een gemeente beoogt in het sociaal domein? Ook kunnen onbedoelde effecten optreden ('perverse effecten'). Denk bijvoorbeeld aan het oplossingspercentage van fietsendiefstallen. Door het ontraden van het afzien aangifte van een fietsendiefstal, kan het oplossingspercentage opgeschroefd worden.

Tips

  1. Formuleer een zingevende en wervende kernboodschap. Focus niet op bijzaken of randverschijnselen.
  2. Gebruik waar mogelijk en wenselijk zinvolle combinaties van beeld, verhaal en getal.
  3. Voorkom een selectieve blik. Kijk niet alleen naar zaken die je kunt meten of waarover je al gegevens hebt.
  4. Verlies je niet in de ‘hoe-vraag’. Als je niet helder hebt wat je wil bereiken, kan de hoe-vraag 'prematuur' zijn en tot verspilde energie leiden.
  5. Bepaal samen met coproducenten en gebruikers de criteria en het proces om te evalueren. Maak afspraken over evaluatieve gesprekken en samen bij sturen.
  6. Bepaal wie welke gegevens aanlevert voor een gedeelde informatiepositie.
  7. Pas op voor kwantitatieve maatstaven die niet de kern raken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je criteria kiest op grond van wat je 'min of meer gemakkelijk' kwantitatief kunt vaststellen. Het kan ook zijn dat je je laat leiden door beschikbare data, bijvoorbeeld aan de hand van generieke benchmarks.
  8. Creëer een open cultuur en een organisatie gericht op leren. Een organisatie waarin je je controleerbaar kunt opstellen. Focus op wat je wilt bereiken, stuur op resultaten die je belangrijk vindt. Zie dit los van verantwoording, de oorzaken en de 'schuldvraag'. Voorkom met andere woorden situaties waarin je expres 'vaag' formuleert om niet aangesproken te kunnen worden op de resultaten.

Een veelzeggend beeld

Error creating thumbnail: File with dimensions greater than 12.5 MP

Een getal dat de kern raakt

In de regio Arnhem Nijmegen: - Bestedingen in de vrijetijdseconomie in 2016 1,37 miljard euro; -In 2016 werd 3% meer uitgegeven dan in 2014. - Werkgelegenheid vrijetijdssector ca 25.000 banen (16.750 FTE); 6,6 % van de totale werkgelegenheid in de regio. - Jaarlijks realiseert RBT KAN een (inter) nationaal marketingprogramma met een budget van ca € 4,5 miljoen. Hiervan nemen de gemeenten 1/3 deel voor hun rekening. Het toeristisch bedrijfsleven en overige partners financieren 2/3 deel.

Een goed voorstelbaar verhaal

Een bezoeker houdt zich niet aan gemeentegrenzen: die komt om in een regio te verblijven en te recreëren. Als we een aantrekkelijke regio willen zijn en blijven vraagt dat om meer regionale samenwerking en minder denken op lokaal niveau: dat geldt zowel voor het (toeristisch) aanbod als voor de marketingcommunicatie.

Feitelijke resultaten van de samenwerking

Inhoud

Alle vormen van vrijetijdsbesteding van Nederlandse en buitenlandse gasten dragen bij aan de economie en daarmee ook aan de werkgelegenheid in de regio. Volgens de laatste Toeristisch Recreatieve monitor Regio Arnhem Nijmegen, in opdracht van RBT KAN uitgevoerd door ZKA, zorgt toerisme en recreatie voor bijna 1,4 miljard euro aan bestedingen en voor ongeveer 25.000 directe (deeltijd)banen in de regio. De sector biedt daarmee veel werkgelegenheid aan vooral lager geschoold en praktisch personeel. ten opzichte van 2014 groeide het aantal overnachtingen in 2016 met 10%.

Proces

gerealiseerd conform beoogd proces.

Samenwerking

gerealiseerd conform beoogd proces.

Kern

SAMEN WERKEN AAN DE VRIJETIJDSECONOMIE LOONT! In de regio Arnhem Nijmegen waren de toeristische bestedingen waren in 2016 € 1,4 miljard en leverde daarmee voor ongeveer 25.000 directe (deeltijd)banen in de regio op.