Search by property
From Dashboard samenwerking Wijchen
This page provides a simple browsing interface for finding entities described by a property and a named value. Other available search interfaces include the page property search, and the ask query builder.
List of results
- Instellingen + (Zijn de Subsidieafspraken afdwingbaar?)
- Instellingen + (Zijn er functionarissen die de gemeente vertegenwoordigen in de bestuursorganen van de samenwerking? Zo ja, wie en in welk orgaan?)
- Instellingen + ([[File:Evalueerbaar formuleren.png |800px … [[File:Evalueerbaar formuleren.png |800px |link= |right ]]</br>Evalueerbaar formuleren betekent dat je de kern van de zaak raakt en dat je tussentijds en achteraf kunt nagaan of het resultaat is gerealiseerd. Hoe concreter je effecten benoemt, des te meer resultaatgericht je handelt. Juist door een resultaat heel concreet te formuleren is het ook evalueerbaar. Omgekeerd, als je evalueerbaar werkt, ben je ook meer resultaatgericht. Je hebt dan immers een concreter beeld van wat je wilt bereiken.</br></br>In de praktijk zien we vaak een voorkeur voor kwantitatieve maatstaven omdat die veel duidelijkheid bieden. Deze zijn vaak heel specifiek en meetbaar, maar het probleem is nogal eens dat ze niet de kern van de zaak raken. Wat betekent bijvoorbeeld de zelfredzaamheidsratio en wat zegt dit precies over de resultaten die een gemeente beoogt in het sociaal domein?</br>Ook kunnen onbedoelde effecten optreden ('perverse effecten'). Denk bijvoorbeeld aan het oplossingspercentage van fietsendiefstallen. Door het ontraden van het afzien aangifte van een fietsendiefstal, kan het oplossingspercentage opgeschroefd worden. </br></br><h4>Tips</h4></br># Formuleer een zingevende en wervende kernboodschap. Focus niet op bijzaken of randverschijnselen.</br># Gebruik waar mogelijk en wenselijk zinvolle combinaties van beeld, verhaal en getal.</br># Voorkom een selectieve blik. Kijk niet alleen naar zaken die je kunt meten of waarover je al gegevens hebt.</br># Verlies je niet in de ‘hoe-vraag’. Als je niet helder hebt wat je wil bereiken, kan de hoe-vraag 'prematuur' zijn en tot verspilde energie leiden.</br># Bepaal samen met coproducenten en gebruikers de criteria en het proces om te evalueren. Maak afspraken over evaluatieve gesprekken en samen bij sturen.</br># Bepaal wie welke gegevens aanlevert voor een gedeelde informatiepositie.</br># Pas op voor kwantitatieve maatstaven die niet de kern raken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je criteria kiest op grond van wat je 'min of meer gemakkelijk' kwantitatief kunt vaststellen. Het kan ook zijn dat je je laat leiden door beschikbare data, bijvoorbeeld aan de hand van generieke benchmarks.</br># Creëer een open cultuur en een organisatie gericht op leren. Een organisatie waarin je je controleerbaar kunt opstellen. Focus op wat je wilt bereiken, stuur op resultaten die je belangrijk vindt. Zie dit los van verantwoording, de oorzaken en de 'schuldvraag'. Voorkom met andere woorden situaties waarin je expres 'vaag' formuleert om niet aangesproken te kunnen worden op de resultaten.m niet aangesproken te kunnen worden op de resultaten.)
- Instellingen + ([[File:Prestatieladder.png|600px|link=|rig … [[File:Prestatieladder.png|600px|link=|right]]</br></br>Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. </br>Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!</br></br>Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.</br></br>[[File:Voorbeeld inhoudelijke prestaties Prestatieladder.png|600px|link=|right]]</br></br><h4>Inhoudelijke resultaten</h4></br>De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?</br>* Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.</br>* Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen. </br></br></br><h4>Prestaties in het beleidsproces</h4></br>Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?</br></br> Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.</br></br><h4>Samenwerkingsprestaties</h4></br>Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet.</br>Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.</br></br></br><h4>Tips</h4></br># Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?</br># De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).</br># Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.dschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.)
- MeerVoormekaar (Meer) - F. Proces + (beslisnota vaststelling subsidie meervoormekaar en informatie nota voor de raad Beslisnota aanvraag 2020 rondom Wijchen met doorgeleiding naar de raad)
- MeerVoormekaar (Meer) - F. Proces + (de raad wordt geïnformeerd middels een informatie nota over de vaststelling over 2018 de aanvraag voor 2020 zal geïntegreerd worden in de aanvraag van rondom Wijchen in dit kwartaal middels een beslis nota naar de raad)
- Regionaal Bureau Toerisme Knooppunt Arnhem Nijmegen (RBT KAN) - F. Proces + (het bestuur van de stichting levert aan het college de jaarrekening en het activiteitenverslag van het afgelopen boekjaar.)
- Regionaal Bureau Toerisme Knooppunt Arnhem Nijmegen (RBT KAN) - F. Proces + (het bestuur van de stichting levert aan het college de begroting en het activiteitenprogramma voor het komende boekjaar.)
- Regionaal Bureau Toerisme Knooppunt Arnhem Nijmegen (RBT KAN) - F. Proces + (het college kan zijn opvatting (bezwaar) over de begroting en activiteitenprogramma kenbaar maken aan de stichting. Een afschrift hiervan gaat naar de centrumgemeente.)
- Regionaal Bureau Toerisme Knooppunt Arnhem Nijmegen (RBT KAN) - F. Proces + (het college kan zijn opvatting over de begroting en activiteitenprogramma (indien niet goedbevonden) kenbaar maken aan de stichting. Een afschrift hiervan gaat naar de centrumgemeente.)
- MEE Gelderse Poort (MEE) - F. Proces + (informatie nota vast stelling 2018)
- Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) - F. Proces + (jaarrekening 2017 en begroting 2019)
- Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) - F. Proces + (jaarrekening 2017 en begroting 2019)
- Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) - F. Proces + (jaarrekening 2018 en begroting 2020)
- Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) - F. Proces + (jaarrekening 2018 en begroting 2020)
- Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) - F. Proces + (jaarstukken 2020 en ontwerpbegroting 2022-2025 (zienswijze))
- test 4 (tst4) - F. Governance van de samenleving + (test)
- test 4 (tst4) - G. Proces + (test)
- test 4 (tst4) - G. Proces + (test 2)
- test 4 (tst4) - G. Proces + (yrdy)
- GO Arnhem Nijmegen city region (GO) - F. Proces + (zienswijze begroting en jaarrekening)
- GO Arnhem Nijmegen city region (GO) - F. Proces + (zienswijze begroting en jaarrekening)