Property:Description
From Dashboard samenwerking Wijchen
This is a property of type Text.
I
Vat de kern van de begrote kosten en baten samen - op een manier die begrijpelijk is voor bewoners, raadsleden en collegeleden. Deze samenvatting wordt zichtbaar in het kernbeeld. +
Wie doet wat? In een samenwerking kunnen allerlei rollen en taken verdeeld worden. Er zijn bijvoorbeeld financiers, uitvoerders, kennisleveranciers, een regisseur et cetera.
Bij een Centrumgemeenteconstructie kunnen deelnemende gemeenten allerlei taken onder brengen bij de centrumgemeente, die in opdracht van de andere gemeenten deze taken uitvoert. Daartoe verlenen de deelnemende gemeenten mandaat aan de centrumgemeente. +
Prestatieafspraken en -plicht: indien afspraken niet worden nagekomen kan de gemeente in het uiterste geval de subsidie niet vaststellen. In dit geval kan een bedrag teruggevorderd worden. +
Bij beleidsafstemming gaat het om het maken van afspraken om beleid beter op elkaar te laten aansluiten, voor gezamenlijk beleid dan wel ‘beleidsharmonisatie’. Ook kan het gaan om het ontwikkelen van een gemeenschappelijke visie of een strategie. Een voorbeeld van beleidsafstemming is het maken van afspraken over de realisatie van bedrijventerreinen. +
Denk aan:
* Informatiemomenten raad en/of college.
* Sturingsmomenten raad en/of college.
* Werkbezoeken.
* Relevante bijeenkomsten voor raad en/of college. +
Beschrijft de onderlinge rol- en taakverdeling tussen de partners.
• Wat is de eigen rol- en taak?
• Welke rollen en taken vervullen de andere partners? +
<h4>Aard van de risico's</h4>
Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.
* Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
* Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
* Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
* Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
* Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.
====Impact====
Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.
====Risico = Kans X Impact====
Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact. +
Wat is tot nu toe feitelijk gerealiseerd? Welke resultaten levert de samenwerking daadwerkelijk op?
Baseer je antwoord op de ‘beoogde resultaten’.
De resultaten kun je langs drie invalshoeken beschrijven.
# '''Inhoud:''' Wat zijn de feitelijke inhoudelijke resultaten? Bij voorkeur in termen van maatschappelijke effecten? (Wat merken de inwoners er van?)
# '''Proces:''' Wat zijn belangrijke mijlpalen in het proces?
# '''Samenwerking:''' Wat is gerealiseerd in de samenwerking?
====Samenvatting voor het kernbeeld====
Vat de kern van de feitelijk gerealiseerde resultaten samen - op een manier die begrijpelijk is voor bewoners, raadsleden en collegeleden. Deze samenvatting wordt zichtbaar in het kernbeeld. +
Samenwerking is het bundelen van krachten om gezamenlijke of eigen opgaven te realiseren. De vraag hier is welk aandeel de gemeente levert in de realisatie van deze opgave - dit ook in relatie tot het aandeel van andere samenwerkingspartners.
Vaak spelen bij samenwerking allerlei over verdelingsvraagstukken. Wie brengt wat in? Is dat evenwichtig en rechtvaardig? Dit kunnen ingewikkelde vraagstukken zijn, soms op basis van complexe verdeelsleutels.
Verdeelvraagstukken komen nogal eens aan de orde in colleges en gemeenteraden, vanuit het beeld dat men zich tekort gedaan voelt, bijvoorbeeld aan de hand van uitspraken als:
** ‘We betalen op basis van inwoneraantal, maar dat is niet evenwichtig. In gemeente X wonen veel meer inwoners die genieten van de resultaten dan in onze gemeente.’
** 'We investeren in voorzieningen, zoals een theater en een ijshal. De inwoners uit de omringende gemeenten maken hier dankbaar gebruik van, maar deze gemeenten betalen niet mee aan het in stand houden van deze voorzieningen'.
** ‘Onze organisatie investeert heel veel tijd aan werk- en projectgroepen. De andere partners zijn mondjesmaat aanwezig. Wij doen al het werk!’ +
Preciseer de begrote bijdrage die de gemeente levert aan de samenwerking – indien van toepassing.
Staan tegenover deze bijdrage ook baten?
* Geef inzicht in de begrote kosten.
* Geef inzicht in eventuele begrote baten. +
Geef hier een aanduiding van de aard van het samenwerkingsverband: is er sprake van formele of informele samenwerking? Welke juridische vormgeving is van toepassing - gaat het om een publiek rechtelijk of een privaatrechtelijke samenwerkingsvorm? +
<h3>Samenwerken via een gemeenschappelijke regeling (Wet gemeenschappelijke regeling)</h3>
Er zijn verschillende soorten gemeenschappelijke regelingen:
* '''Een gemeenschappelijk openbaar lichaam''' is de zwaarste gemeenschappelijke regeling en heeft de status van een rechtspersoon. Deze vorm bestaat uit drie bestuursorganen: Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en voorzitter. Deelnemers kunnen taken en bevoegdheden aan het openbaar lichaam overdragen. Dit is een veel voorkomende vorm van publiekrechtelijke samenwerking.
* '''Een gemeenschappelijk orgaan''' heeft een dagelijks bestuur en beschikt niet over rechtspersoonlijkheid. Overdragen van bevoegdheden is beperkt mogelijk en de samenwerking kan geen personeel in dienst nemen. Deze samenwerking wordt vooral ingezet als overlegorgaan.
* '''Een centrumgemeente''' oefent taken en bevoegdheden uit voor andere gemeenten. Deze samenwerking heeft geen eigen bestuur.
* '''Een bedrijfsvoeringsorganisatie''' wordt opgericht voor de behartiging van bedrijfsvoerings- of uitvoeringstaken. Deze vorm kent alleen een enkelvoudig bestuur: het dagelijks bestuur.
* '''Een regeling zonder meer''' is de lichtste vorm zonder overdracht van taken of bevoegdheden. Alleen afspraken worden vastgelegd – meestal zonder juridische binding – onder noemers zoals een ‘overheidsconvenant’ of ‘bestuursakkoord’.
===Samenwerken via een subsidierelatie===
Subsidie is een bijzondere vorm van samenwerking. Deze valt niet onder de Wet gemeenschappelijke regeling maar de Algemene wet bestuursrecht. Onder subsidie wordt ingevolge artikel 4:21 lid 1 van de Awb verstaan: (1) de aanspraak op financiële middelen, (2) door een bestuursorgaan verstrekt (3) met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, (4) anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten. Er zijn globaal twee varianten:
* '''Niet afdwingbare subsidie:''' de subsidieontvanger krijgt een voorlopige aanspraak op middelen. Indien de ontvanger zich niet houdt aan bepaalde verplichtingen kan de gemeente de verleende subsidie lager of nihil vast stellen en betaalde voorschotten terugvorderen (art 4:21 Awb).
* '''Afdwingbare subsidie:''' de gemeente kan ten behoeve van bijzondere belangen een prestatieplicht opleggen om de gesubsidieerde activiteiten daadwerkelijk uit te voeren door middel van een ‘uitvoeringsovereenkomst’ (art 4:36 Awb). Om die reden kan tevens sprake zijn van een ‘overheidsopdracht’.
Hoe verhoudt de bijdrage van de gemeente zich tot die van de andere partners? Welke toegevoegde waarde breng je in – in vergelijking tot de andere partners in termen van tijd, geld, deskundigheid et cetera? +
Wat zijn belangrijke mogelijkheden of en zekere of zeer waarschijnlijke voordelen van de samenwerking.Het kan hier om allerlei zaken gaan, bijvoorbeeld:
* Verbinden van andere samenwerkingspartners.
* Realisatie van politiek-bestuurlijke ambities of prioriteiten.
* Leggen van koppelingen met andere samenwerkingsverbanden.
* Realiseren van synergie.
* Et cetera. +
Wat zijn de mogelijkheden om de samenwerking te beëindigen of te verlaten? Wat zijn financiële en overige consequenties? Wat is hierover formeel geregeld? +
Geef aan in hoeverre aan de motieven voor samenwerken beantwoord wordt. Brengt de samenwerking waarom het te doen was? +
Het gaat hier om samenwerking tussen publieke organisaties zonder dat dit een formele status heeft. Het kan bijvoorbeeld gaan om overleg tussen portefeuillehouders (informeel bestuurlijk overleg). Afstemming en kennisdeling tussen ambtenaren is een vorm van informeel ambtelijk overleg. +
[[File:Evalueerbaar formuleren.png |800px |link= |right ]]
Evalueerbaar formuleren betekent dat je de kern van de zaak raakt en dat je tussentijds en achteraf kunt nagaan of het resultaat is gerealiseerd. Hoe concreter je effecten benoemt, des te meer resultaatgericht je handelt. Juist door een resultaat heel concreet te formuleren is het ook evalueerbaar. Omgekeerd, als je evalueerbaar werkt, ben je ook meer resultaatgericht. Je hebt dan immers een concreter beeld van wat je wilt bereiken.
In de praktijk zien we vaak een voorkeur voor kwantitatieve maatstaven omdat die veel duidelijkheid bieden. Deze zijn vaak heel specifiek en meetbaar, maar het probleem is nogal eens dat ze niet de kern van de zaak raken. Wat betekent bijvoorbeeld de zelfredzaamheidsratio en wat zegt dit precies over de resultaten die een gemeente beoogt in het sociaal domein?
Ook kunnen onbedoelde effecten optreden ('perverse effecten'). Denk bijvoorbeeld aan het oplossingspercentage van fietsendiefstallen. Door het ontraden van het afzien aangifte van een fietsendiefstal, kan het oplossingspercentage opgeschroefd worden.
<h4>Tips</h4>
# Formuleer een zingevende en wervende kernboodschap. Focus niet op bijzaken of randverschijnselen.
# Gebruik waar mogelijk en wenselijk zinvolle combinaties van beeld, verhaal en getal.
# Voorkom een selectieve blik. Kijk niet alleen naar zaken die je kunt meten of waarover je al gegevens hebt.
# Verlies je niet in de ‘hoe-vraag’. Als je niet helder hebt wat je wil bereiken, kan de hoe-vraag 'prematuur' zijn en tot verspilde energie leiden.
# Bepaal samen met coproducenten en gebruikers de criteria en het proces om te evalueren. Maak afspraken over evaluatieve gesprekken en samen bij sturen.
# Bepaal wie welke gegevens aanlevert voor een gedeelde informatiepositie.
# Pas op voor kwantitatieve maatstaven die niet de kern raken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je criteria kiest op grond van wat je 'min of meer gemakkelijk' kwantitatief kunt vaststellen. Het kan ook zijn dat je je laat leiden door beschikbare data, bijvoorbeeld aan de hand van generieke benchmarks.
# Creëer een open cultuur en een organisatie gericht op leren. Een organisatie waarin je je controleerbaar kunt opstellen. Focus op wat je wilt bereiken, stuur op resultaten die je belangrijk vindt. Zie dit los van verantwoording, de oorzaken en de 'schuldvraag'. Voorkom met andere woorden situaties waarin je expres 'vaag' formuleert om niet aangesproken te kunnen worden op de resultaten.
<br><p>Preciseer de feitelijke bijdrage die de gemeente levert aan de samenwerking – indien van toepassing. Staan tegenover deze bijdrage ook baten?</p>
* Geef inzicht in de feitelijke kosten.
* Geef inzicht in de feitelijke baten.
<br><p>'''Regels voor het formuleren van getallen:'''</p>
* U mag in velden onder 'begroot' en 'feitelijk' alleen getallen invullen
* Getallen mogen bestaan uit cijfers, mintekens, komma's en punten.
* Een minteken mag niet aan het einde van een getal gebruikt worden.
* Voorbeelden van mogelijke formuleringen:
** 10000
** 10.000
** 10.000,00
** -10.000
* NIET toegestaan is bijvoorbeeld:
** max 10.000 (in plaats van dit zou u 'max' toe kunnen voegen aan het veld onder 'middelen' aan de linkerkant)
** 10.000,-- (laat in dit geval het ',--' gedeelte helemaal weg of gebruik ',00') +
Het gaat hier om informele samenwerking van de gemeente met private partijen, bewoners, bedrijven, organisaties. +