Property:Description
From Dashboard samenwerking Wijchen
This is a property of type Text.
I
Inventariseer mogelijke kansen die de samenwerking voor de gemeente biedt – en die de gemeente kan verzilveren. +
Benoem de belangrijkste motieven. Deze worden in het kernbeeld opgenomen. +
Is sprake van aanvullende afspraken, werkvormen of instrumenten voor governance van de samenwerking? Welke? +
Is er sprake van inkoop via een subsidietender? +
<p>Bij dit onderdeel kunnen per jaar gegevens ingevuld worden. In het totaaloverzicht zal altijd het laatste jaar getoond worden. Klik op een jaartal om de gegevens bij een bepaald jaar te bekijken.</p> +
Duid hier waarom de samenwerking belangrijk is. Geef ook aan voor wie de samenwerking binnen het gemeentebestuur belangrijk is. +
Bij het delen van hulpbronnen gaat het om samenwerking tussen partijen waarbij zij met behoud van een zelfstandige (politiek-bestuurlijke) organisatie hulpbronnen delen of organiseren. Deze hulpbronnen kunnen facilitaire zaken zijn en betrekking hebben op de zogenaamde PIOFACH taken (Personeel, Informatie, Organisatie, Financiën, Automatisering, Communicatie en Huisvesting). De hulpbronnen kunnen ook gaan om de deskundigheid en de inzet van beleidsmedewerkers.
Delen van hulpbronnen vindt bijvoorbeeld ook plaats bij een regionaal informatie- of expertisecentrum (RIEC), of het veiligheidshuis. Ook het delen van hulpmiddelen als een brandweerkazerne en materiaal is een vorm van delen van hulpbronnen. Het kan een beperkte vorm van samenwerking zijn, bijvoorbeeld een gezamenlijke salarisadministratie. Maar ook een vergaande vorm van samenwerking, bijvoorbeeld één gezamenlijke ambtelijke organisatie voor meerdere gemeentebesturen. Bij het ‘delen van beleidsmedewerkers’ kan het bijvoorbeeld gaan om het gezamenlijk doorgronden van nieuwe wet- en regelgeving of het formuleren van beleidsalternatieven. +
Zijn er functionarissen die de gemeente vertegenwoordigen in de bestuursorganen van de samenwerking? Zo ja, wie en in welk orgaan? +
Heeft de gemeente financieel belang? Dat wil zeggen “een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.” +
* Mogelijkheid om actuele documenten toe te voegen
* Mogelijkheid te linken/ verwijzen naar documenten, bijvoorbeeld via een weblink
* Denk aan: begroting, jaarverslag, tekst gemeenschappelijke regeling, statuten
+
De hoogte van de aangevraagde subsidie bepaalt wie bevoegd is om over de aanvraag te besluiten (het College of de Raad). +
Zijn de Subsidieafspraken afdwingbaar? +
Denk aan:
* Tussentijdse evaluatie en monitoring.
* Organiseren van werkbezoeken
* Aanstellen van rapporteurs binnen de raad voor deze samenwerking.
* Aanstellen van een bestuurlijke regisseur in het college.
* Organiseren van gezamenlijke invloed pogingen met raden van andere gemeenten – zoals bij het afstemmen van zienswijzen.
* Borging van de gemeentelijke eigenaarspositie.
* Afspraken over informatievoorziening.
* Onafhankelijk toezicht +
Bij gezamenlijke uitvoering gaat het realiseren van een uitvoeringsorganisatie voor het uitvoeren van het beleid. Dit hoeft niet per se gepaard gaat met gemeenschappelijk beleid – er is voor de partners maatwerk mogelijk wat ze kunnen afnemen. Gezamenlijke uitvoering kan bijvoorbeeld vorm krijgen in een gemeenschappelijke sociale dienst. Partijen kunnen er ook voor kiezen het beleid gelijk te trekken. Er is dan ook sprake van ‘beleidsafstemming’ naast gemeenschappelijke uitvoering. +
Wat zijn overige relevante ontwikkelingen die nu of in de toekomst aandacht behoeven van de raad of het college? +
Wat zijn belangrijke momenten in het proces van samenwerking? Wat komt er op de raad en het college af? Wanneer komen de raad en het college in stelling? +
* Lokaal:met inwoners/partners binnen de grenzen van de eigen gemeente.
* Regionaal: met partners buiten de eigen gemeentegrens. Bijvoorbeeld met een aantal buurgemeenten, één of meer provincies, bedrijven in de omgeving van de gemeente.
* Landelijk: samenwerking voor en met deelnemers uit het hele land.
* Internationaal: samenwerking met buitenlandse partners, inclusief grensoverschrijdende samenwerking.
+
<h3>Privaatrechtelijke samenwerkingsvormen</h3>
* '''Naamloze en Besloten Vennootschappen''' zijn rechtspersonen. Deelnemers participeren door de inbreng van kapitaal en zijn daarmee aandeelhouders. Aandelen van een BV staan op naam en zijn niet verhandelbaar, aandelen van een NV zijn vrij verhandelbaar. De bestuursorganen zijn de Algemene Vergadering van Aandeelhouders voor belangrijke strategische beslissingen, het bestuur of de directie voor dagelijkse leiding. Er kan een Raad van Commissarissen zijn als de interne toezichthouder op het Bestuur/ Directie.
* '''De Vennootschap onder firma''' is geen rechtspersoon en heeft geen organen zoals een bestuur of algemene vergadering van aandeelhouders. De vennoten zijn hoofdelijk aansprakelijk voor gemaakte schulden. Alle vennoten brengen iets in, kapitaal, arbeid of goederen. Een speciale vorm van de vof is de commanditaire vennootschap. Bij een cv wordt er onderscheid gemaakt tussen beherende vennoten die bevoegd zijn te handelen namens de vennootschap, en vennoten die slechts een financiële inbreng hebben. Deze laatste vennoten worden stille vennoten genoemd.
* '''De stichting''' is een rechtspersoon en richt zich op realisatie van een (ideëel) doel. Winst mag niet uitgekeerd aan bestuurders of oprichters. Een stichting kent een bestuur bestaande uit voorzitter, secretaris en penningmeester. Er is geen controlerend mechanisme in de vorm van een vergadering van aandeelhouders of leden (zoals een vereniging). Wel kan een raad van toezicht worden ingesteld.
* '''Een vereniging''' is een rechtspersoon en kent minimaal een algemene ledenvergadering en een bestuur. Eventueel kan een raad van toezicht of raad van commissarissen worden ingesteld.
* '''Een coöperatie en onderlinge waarborgmaatschappij''' zijn speciale verenigingen. In de praktijk komen grofweg drie typen voor: (1) Bedrijfscoöperatie, de leden zijn zelf ondernemer en laten de coöperatie centraal een aantal diensten verzorgen. (2) Productiecoöperatie, de leden zijn tevens werknemer van de coöperatie. (3) Consumentencoöperatie, de leden kopen, door de coöperatie, centraal ingekochte goederen van deze coöperatie en verdelen het behaalde voordeel.
* Bij een '''contract''' kan je bijvoorbeeld denken aan een commerciële transactie in de vorm van een opdracht voor werken, levering of dienstverlening. De omschreven prestaties in een contract zijn over en weer afdwingbaar.
Wat zijn mogelijke motieven? Wat moet de samenwerking brengen in vergelijking met de situatie /keuze dat je als gemeente het helemaal alleen doet? +
Inventariseer welke risico's zich voordoen. Per risico kan je aangeven wat de aard van het risico is en wat de impact is als het risico ook werkelijk optreedt. De vraag is ook een inschatting te maken van de kans dat een risico zich voordoet.
====Geef een toelichting/voorbeelden====
* Waaruit bestaat het risico en wat zijn de precieze oorzaken?
* Wat zijn precies de gevolgen als het risico optreedt - wat is de impact?
* Waarom is de kans van optreden bijvoorbeeld klein of juist groot?
====Om te starten====
Klik op de button '''Voeg een risicoanalyse toe''' +