Difference between revisions of "Sw-1171400068"
(Created page with "{{Samenwerking |A is used=yes |Aandeel realisatie evenwicht=nog onbekend |Selectie vorm=nog onbekend |Formeel publiek=nog onbekend |Formeel privaat=nog onbekend |Informeel pub...") |
|||
Line 1: | Line 1: | ||
{{Samenwerking | {{Samenwerking | ||
|A is used=yes | |A is used=yes | ||
− | |||
|Selectie vorm=nog onbekend | |Selectie vorm=nog onbekend | ||
|Formeel publiek=nog onbekend | |Formeel publiek=nog onbekend | ||
Line 7: | Line 6: | ||
|Informeel publiek=nog onbekend | |Informeel publiek=nog onbekend | ||
|Informeel privaat=nog onbekend | |Informeel privaat=nog onbekend | ||
− | |||
|Name=Veiligheidsregio Gelderland Zuid | |Name=Veiligheidsregio Gelderland Zuid | ||
|Afkorting=VRGZ | |Afkorting=VRGZ | ||
− | |Verbonden bestuurlijk= | + | |Beschrijving=De Veiligheidsregio Gelderland Zuid behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op de volgende terreinen |
− | |Verbonden financieel= | + | Brandweerzorg |
+ | Geneeskundige hulpverlening in de regio | ||
+ | Rampenbestrijding en crisisbeheersing | ||
+ | Ambulancezorg | ||
+ | Het voorzien in een meldkamerfunctie | ||
+ | Sociale veiligheid, voor zover het gaat over onderwerpen waarover regionale afstemming gewenst is | ||
+ | |Onderwerp=Openbare orde, veiligheid, hulpverlening (politie, brandweer, ambulance) | ||
+ | |Verbonden bestuurlijk=ja | ||
+ | |Verbonden financieel=ja | ||
+ | |Schaalvansamenwerking=Regionaal | ||
+ | |Gemeenten=Gemeente Wijchen | ||
+ | |Andere gemeenten=Gemeente Beuningen; Gemeente Buren; Gemeente Culemborg; Gemeente Druten; Gemeente Geldermalsen; Gemeente Berg en Dal; Gemeente Heumen; Gemeente Lingewaard; Gemeente Maasdriel; Gemeente Neder Betuwe; Gemeente Neerijnen; Gemeente Nijmegen; Gemeente Tiel; Gemeente West Maas en Waal; Gemeente Zaltbommel | ||
|Delay publication=No | |Delay publication=No | ||
}} | }} |
Revision as of 11:50, 30 August 2017
Veiligheidsregio Gelderland Zuid (VRGZ)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht
- Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave.
Belangrijkste motieven:
Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Efficiënter werken, Organisatorische voordelen, Versterken van de democratie
Deelname aan de VRGZ is geen keuze, maar een wettelijke verplichting. Aan de motieven wordt beantwoord.
Raad
6525 AG Nijmegen
6501 BC Nijmegen
De Veiligheidsregio Gelderland Zuid behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op de volgende terreinen Brandweerzorg Geneeskundige hulpverlening in de regio Rampenbestrijding en crisisbeheersing Ambulancezorg Het voorzien in een meldkamerfunctie Sociale veiligheid, voor zover het gaat over onderwerpen waarover regionale afstemming gewenst is
- Openbare orde, veiligheid, hulpverlening (politie, brandweer, ambulance)
(1) Waarom is het belangrijk?
(2) Voor wie is het vooral belangrijk?
“Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
“Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.
Regionaal
⧼Motief ambitieniveau⧽
- Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
- Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening
⧼Motief efficientie⧽
- Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren
- Voorkomen van dubbel werk
- Spreiden of delen van risico’s
⧼Motief organisatorisch⧽
- Professionaliseren van organisatie en/of bestuur
- Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen
Motieven (eigen formulering)
het is wettelijk verplicht
Aan motief beantwoord?
Deelname aan de VRGZ is geen keuze, maar een wettelijke verplichting. Aan de motieven wordt beantwoord.
Inhoud
Zo efficiënt en effectief mogelijke brandweerzorg en spoedeisende geneeskundige zorg in de regio voor alle inwoners. Een goed functionerende regionale crisisorganisatie.
Proces
Het brandweerzorgplan
Samenwerking
Zonder gemeentegrenzen de beste aanrijtijden
Kern (maximaal 500 tekens)
Zo efficiënt en effectief mogelijke brandweerzorg en spoedeisende geneeskundige zorg in de regio voor alle inwoners.
Inbreng middelen: | Actuele waarde of omvang (in €)
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kosten (inbreng financiële middelen) | |||||||
Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs. | |||||||
Lopend jaar (2021) | |||||||
Financiële middelen | Begroot 2021 | Feitelijk 2021 | Begroot 2022 | ||||
Bijdrage Wijchen | € 2468092 | € 2381715 | € 2632585 | ||||
TOTAAL | € 2.468.092 | € 2.381.715 | € 2.632.585 | ||||
Voorgaand jaar (2020) | |||||||
Financiële middelen | Begroot 2020 | Feitelijk 2020 | Begroot 2021 | ||||
Bijdrage Wijchen | € 2.468.092 | € 2.381.715 | € 2.632.585 | ||||
TOTAAL | € 2.468.092 | € 2.381.715 | € 2.632.585 | ||||
Twee jaar terug (2019) | |||||||
Financiële middelen | Begroot 2019 | Feitelijk 2019 | Begroot 2020 | ||||
Bijdrage Wijchen | € 2.332.641 | € ... | € ... | ||||
TOTAAL | € 2.332.641 | … | …
| ||||
Financiële resultaten | |||||||
Lopend jaar (2021) | |||||||
Categorie | Begroot 2021 | Feitelijk 2021 | Begroot 2022 | ||||
totale begroting VRGZ (C&R) | € 76162000 | € … | € … | ||||
Bijdrage alle deelnemende gemeenten | € 41427000 | € … | € … | ||||
TOTAAL | € 117.589.000 | … | … | ||||
Voorgaand jaar (2020) | |||||||
Categorie | Begroot 2020 | Feitelijk 2020 | Begroot 2021 | ||||
Bijdrage alle deelnemende gemeenten | € 37.291.575 | € ... | € ... | ||||
totale begroting VRGZ (C&R) | € 48.446.000 | € ... | € ... | ||||
TOTAAL | € 85.737.575 | … | … | ||||
Twee jaar terug (2019) | |||||||
Categorie | Begroot 2019 | Feitelijk 2019 | Begroot 2020 | ||||
Bijdrage alle deelnemende gemeenten | € 37.291.575 | € ... | € ... | ||||
totale begroting VRGZ (C&R) | € 48.446.000 | € ... | € ... | ||||
TOTAAL | € 85.737.575 | … | …
|
Inhoud
Goede brandweer- en geneeskundige zorg
Proces
Goed brandweerzorgplan
Samenwerking
Zonder gemeentegrenzen de beste aanrijtijden
Kern
...
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
... |
.
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
- het in stand houden van een (regionale) brandweer;
- het in stand houden van een bureau GHOR;
- het in stand houden van een Regionale Ambulance Voorziening (RAV);
- het in stand houden van een gemeenschappelijke meldkamer;
- het waarschuwen van de bevolking, het verkennen van gevaarlijke stoffen en het verrichten van ontsmetting, het adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van de brandpreventie, brandbestrijding en het voorkomen, beperken en bestrijden van ongevallen met gevaarlijke stoffen, zoals bedoeld in artikel 25 van de Wet veiligheidsregio's;
- het opstellen, vaststellen en uitvoeren van een beleidsplan, gebaseerd op een risicoprofiel, en een crisisplan;
- het daadwerkelijk verlenen of doen verlenen van ambulancezorg- en vervoer;
- het inventariseren van risico's van branden, rampen en crises;
- het adviseren van het bevoegd gezag over risico's van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de Wet veiligheidsregio's aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
- het adviseren van het bevoegde college van Burgemeester en Wethouders over de taak bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Wet veiligheidsregio's;
- het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing, inclusief de advisering over de gemeentelijke voorbereidingen daarop;
- het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
- het aanwijzen van een inrichting als bedrijfsbrandweerplichtig, als bedoeld in artikel 31 van de Wet veiligheidsregio's;
- het maken van schriftelijke afspraken en het - zo nodig - in overleg treden met instellingen, zorgaanbieders en ambulancevervoerders, zoals bedoeld in artikel 33 en 34 van de Wet veiligheidsregio's;
- het sluiten van convenanten met de regiopolitie, andere overheden en derden over de afstemming, voorbereiding of uitvoering van taken die betrekking hebben op de hulpverlening en veiligheid;
- het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de in dit artikel genoemde taken;
- het verschaffen van informatie en het zorg dragen voor de communicatie over rampen en crises, als bedoeld in de artikelen 46 en 49 van de Wet veiligheidsregio's;
- het geven van een bevel als bedoeld in artikel 48, tweede lid, van de Wet veiligheidsregio's.
- het zorg dragen voor een periodieke kostenevaluatie en visitatie, als bedoeld in artikel 56 van de Wet veiligheidsregio's;
- het aanwijzen van ambtenaren die zijn belast met toezicht, als bedoeld in artikel 61 van de Wet veiligheidsregio's en het daarvan mededeling doen door plaatsing in de Staatscourant;
- het aanwijzen van een functionaris die is belast met de coördinatie van de maatregelen en voorzieningen die de gemeenten treffen met het oog op een ramp of crisis;
- het opleggen van een last onder bestuursdwang, als bedoeld in artikel 63 van de Wet veiligheidsregio's;
- het bespreken van onderwerpen op het terrein van sociale veiligheid waarvoor afstemming raadzaam is;
- het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, alsmede het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen, anders dan door brand, in de gemeenten;
- het oprichten van of deelnemen in stichtingen, vennootschappen, en coöperatieve en andere verenigingen, dan wel het ontbinden daarvan of het beëindigen van de deelneming overeenkomstig artikel 31a Wet gemeenschappelijke regelingen
- alle overige taken en bevoegdheden, die - nu of in de toekomst - op grond van de wet- en regelgeving worden opgedragen aan het bestuur van de veiligheidsregio.
Orgaan | Burgemeester | Wethouders | Raadsleden | Ambtelijk
|
---|---|---|---|---|
Dagelijks Bestuur (DB) | J.Th.C.M. Verheijen |
De gemeenten financieren de VRGZ. De VRGZ voert de taken uit.
Toezichtarrangement: BASIS+
nee
Is niet mogelijk. Wettelijk verplichte GR
Raad
Landelijk onderzoeksrapport 'Vrijwilligheid bij de brandweer in Nederland'. De VRGZ heeft hierover een project opgestart 'Ontwikkelingen rondom vrijwilligheid?'.
<ul><li>Property "Openbaar belang" (as page type) with input value "Motieven voor samenwerking: Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten: Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren, Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening.Efficiënter werken: Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren, Voorkomen van dubbel werk, Spreiden of delen van risico’s.Organisatorische voordelen: Professionaliseren van organisatie en/of bestuur, Beperken kwetsbaarheid van personele, financiële en andere middelen.het is wettelijk verplicht.De belangrijkste motieven zijn: Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Efficiënter werken, Organisatorische voordelen, Versterken van de democratieStrategische kansen:" contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li> <!--br--><li>Property "Bestuurlijk belang" (as page type) with input value "Vertegenwoordiging in bestuursorganen: Dagelijks Bestuur (DB) - Burgemeester: J.Th.C.M. Verheijen. Zeggenschap: Algemeen Bestuur (AB) (aantal stemmen voor de gemeente: 1 - van totaal aantal: 16 - Het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid in de vergadering één stem heeft, behoudens het bepaalde in lid 10. Indien de stemmen staken, geeft de stem van de voorzitter de doorslag.)." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.</li></ul>