Difference between revisions of "Sw-1171400068/E"
From Dashboard samenwerking Wijchen
Line 40: | Line 40: | ||
}} | }} | ||
|Verdeling rol taak en bevoegdheid=De gemeenten financieren de VRGZ. De VRGZ voert de taken uit. | |Verdeling rol taak en bevoegdheid=De gemeenten financieren de VRGZ. De VRGZ voert de taken uit. | ||
+ | |Toezichtarrangement=BASIS+ | ||
|Afspraken, procedures en instrumenten=nee | |Afspraken, procedures en instrumenten=nee | ||
|Consequenties beeindiging of uittreding=Is niet mogelijk. Wettelijk verplichte GR | |Consequenties beeindiging of uittreding=Is niet mogelijk. Wettelijk verplichte GR | ||
|Delay publication=No | |Delay publication=No | ||
}} | }} |
Latest revision as of 13:45, 16 April 2019
Veiligheidsregio Gelderland Zuid (VRGZ)
E. Governance van de samenleving
Vorm van de samenwerking
Er is sprake van een gemeenschappelijk openbaar lichaam (BBV-categorie: Gemeenschappelijke regeling)
.
.
Overdracht van publieke taken of bevoegdheden?
Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?
- het in stand houden van een (regionale) brandweer;
- het in stand houden van een bureau GHOR;
- het in stand houden van een Regionale Ambulance Voorziening (RAV);
- het in stand houden van een gemeenschappelijke meldkamer;
- het waarschuwen van de bevolking, het verkennen van gevaarlijke stoffen en het verrichten van ontsmetting, het adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van de brandpreventie, brandbestrijding en het voorkomen, beperken en bestrijden van ongevallen met gevaarlijke stoffen, zoals bedoeld in artikel 25 van de Wet veiligheidsregio's;
- het opstellen, vaststellen en uitvoeren van een beleidsplan, gebaseerd op een risicoprofiel, en een crisisplan;
- het daadwerkelijk verlenen of doen verlenen van ambulancezorg- en vervoer;
- het inventariseren van risico's van branden, rampen en crises;
- het adviseren van het bevoegd gezag over risico's van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de Wet veiligheidsregio's aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
- het adviseren van het bevoegde college van Burgemeester en Wethouders over de taak bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Wet veiligheidsregio's;
- het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing, inclusief de advisering over de gemeentelijke voorbereidingen daarop;
- het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
- het aanwijzen van een inrichting als bedrijfsbrandweerplichtig, als bedoeld in artikel 31 van de Wet veiligheidsregio's;
- het maken van schriftelijke afspraken en het - zo nodig - in overleg treden met instellingen, zorgaanbieders en ambulancevervoerders, zoals bedoeld in artikel 33 en 34 van de Wet veiligheidsregio's;
- het sluiten van convenanten met de regiopolitie, andere overheden en derden over de afstemming, voorbereiding of uitvoering van taken die betrekking hebben op de hulpverlening en veiligheid;
- het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de in dit artikel genoemde taken;
- het verschaffen van informatie en het zorg dragen voor de communicatie over rampen en crises, als bedoeld in de artikelen 46 en 49 van de Wet veiligheidsregio's;
- het geven van een bevel als bedoeld in artikel 48, tweede lid, van de Wet veiligheidsregio's.
- het zorg dragen voor een periodieke kostenevaluatie en visitatie, als bedoeld in artikel 56 van de Wet veiligheidsregio's;
- het aanwijzen van ambtenaren die zijn belast met toezicht, als bedoeld in artikel 61 van de Wet veiligheidsregio's en het daarvan mededeling doen door plaatsing in de Staatscourant;
- het aanwijzen van een functionaris die is belast met de coördinatie van de maatregelen en voorzieningen die de gemeenten treffen met het oog op een ramp of crisis;
- het opleggen van een last onder bestuursdwang, als bedoeld in artikel 63 van de Wet veiligheidsregio's;
- het bespreken van onderwerpen op het terrein van sociale veiligheid waarvoor afstemming raadzaam is;
- het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, alsmede het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen, anders dan door brand, in de gemeenten;
- het oprichten van of deelnemen in stichtingen, vennootschappen, en coöperatieve en andere verenigingen, dan wel het ontbinden daarvan of het beëindigen van de deelneming overeenkomstig artikel 31a Wet gemeenschappelijke regelingen
- alle overige taken en bevoegdheden, die - nu of in de toekomst - op grond van de wet- en regelgeving worden opgedragen aan het bestuur van de veiligheidsregio.
Vertegenwoordiging in bestuursorganen
Orgaan | Burgemeester | Wethouders | Raadsleden | Ambtelijk
|
---|---|---|---|---|
Dagelijks Bestuur (DB) | J.Th.C.M. Verheijen |
Zeggenschap
Orgaan
Aantal stemmen voor de gemeente
Totaal aantal
Eventuele toelichting
Algemeen Bestuur (AB)
1
16
Het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid in de vergadering één stem heeft, behoudens het bepaalde in lid 10. Indien de stemmen staken, geeft de stem van de voorzitter de doorslag.
Rol-, taak- en bevoegdheidsverdeling
De gemeenten financieren de VRGZ. De VRGZ voert de taken uit.
Afspraken, procedures en instrumenten
Toezichtarrangement: BASIS+
nee
Mogelijkheden en (financiële) consequenties voor beëindiging of uittreding
Is niet mogelijk. Wettelijk verplichte GR